Op welke manieren is Herpes in het oog besmettelijk?

Iemand die ik ken en waarmee ik frequent om ga, heeft herpes in het oog. Op welke manieren is dit besmettelijk? Ik lees namelijk dat herpes huid-op-huid besmettelijk is, maar dan heeft men het vaak over het aanraken van het oog of van de blaasjes op de (koorts)lip. Kan ik echter ook herpes/koortslip/oogherpes krijgen als ik de besmette persoon een hand geef of zijn schrijfgerei gebruik zonder dat ik het besmette oog aanraak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Het beste antwoord

Een ooginfectie door het herpes simplex virus kan op iedere leeftijd optreden. Het kan ook bij pasgeborenen optreden door besmetting via de moeder tijdens de geboorte. Sommige mensen worden al op de kinderleeftijd met het herpes virus besmet maar vertonen geen oogverschijnselen. Bij hen blijft het virus na de eerste ziekteperiode slapend aanwezig in de zenuwcellen van het lichaam. Bij elke volgende keer dat het lichaam wordt blootgesteld aan enige vorm van stress en de weerstand verlaagd is, wordt het virus opnieuw geactiveerd en beweegt het zich naar het oog, waar het een ooginfectie veroorzaakt.

Het herpes simplex virus behoort tot het virus HSV-type 1. Ongeveer 75% van de gezonde mensen draagt dit virus bij zich en is dus drager van het virus, maar heeft er geen last van.

Niet alle vormen van een herpes-infectie zijn even besmettelijk. Zeker die van een herpes-infectie in het oog niet. In de folder op de site oogartsen.nl staat er dit over: 'Verspreiding naar andere mensen is niet waarschijnlijk'.

Ook is vaak maar een oog aangedaan. En als het heel besmettelijk zou zijn, dan zou het andere oog ook makkelijk geinfecteerd kunnen raken, maar dat is dus niet zo. Lees er meer over in vooral bron 2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als iemand in zijn oog wrijft en daarna jou een hand geeft kun je besmet raken. Herpes is een fors besmettelijke ziekte...