Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb fordyce spots hoe kom ik hier vanaf?

Ik kwam er dus laatst achter dat ik fordyce spots heb. Ik dacht eerst altijd dat het de binnenkant van mijn lip was die een wat lichtere kleur had maar nadat ik mijn lip strakspande zag ik allemaal kleine witte bultjes en kwam er dus achter dat het fordyce spots waren. Ik zou echt heel graag hier vanaf willen komen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Ziekten
29.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Fordyce’s spots zijn oppervlakkig gelegen talgkliertjes in het mondslijmvlies. Deze talgkliertjes manifesteren zich als kleine, gele, iets verheven plekjes, vooral gelegen in het wangslijmvlies en de lippen. De plekjes zijn onschuldig, veroorzaken geen klachten en komen bij vrijwel iedereen voor.
Wat is de behandeling van Fordyce spots ?
Fordyce spots zijn natuurlijke verschijnselen en behoeven niet te worden behandeld. Indien ze erg cosmetisch storend zijn kan een behandeling met gefractioneerde CO2 laser geprobeerd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tretinoïne zou kunnen helpen. In Nederland alleen te krijgen via de huisarts.
Dat komt goed uit, want je kunt met zo'n probleem beter eerst naar de huisarts gaan om te checken of jouw diagnose klopt.
Hier staat een hele lijst aandoeningen die aan Fordyce spots doen denken, zoals leukoplakia.
https://www.wikidoc.org/index.php/Fordyce_spots
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding