veel mensen zeggen dat een beroerte en een tia hetzelfde zijn. wat is nou precies het verschil tussen een tia en een beroerte ?

de specialist in het Academisch Ziekenhuis Erasmus (Rotterdammers zeggen nog steeds Dijkzigt) zei tegen mij:
u heeft een beroerte gehad, niet een tia ! graag wil ik nu van jullie horen wat het verschil precies is tussen beroerte en tia.

Toegevoegd na 4 dagen:
hartelijk dank voor alle interessante antwoorden !
ik heb veel geleerd...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze site is veel informatie te vinden: http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/beroerte/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel @emma.

Het beste antwoord

De verschijnselen van een TIA verschillen per persoon, afhankelijk van de plaats in de hersenen waar de bloedtoevoer is verminderd. Elk hersengebied heeft zijn eigen taak. Zo is er bijvoorbeeld één bepaald hersengebied voor de spieren in een arm, één voor de spieren in uw gezicht, voor uw spraak of voor het kijken. Afhankelijk van het gebied dat te weinig bloed krijgt, kunt u bijvoorbeeld opeens uw arm niet meer gebruiken, of u kunt niet meer duidelijk praten, uw gezicht trekt scheef of u ziet even veel minder. Dit noemen we uitvalsverschijnselen. Gelukkig gaan de verschijnselen van een TIA vanzelf over: vaak binnen vijf minuten tot een halfuur, soms later, soms pas na 24 uur. Duurt de uitval lang of blijven er uitvalsverschijnselen bestaan, dan spreken we van een CVA (Cerebro Vasculair Accident) of beroerte.
Ikzelf heb er een evenwichtsstoornis aan overgehouden. Het begint vaak met vreselijke hoofdpijn en verstijving van nek en schouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een TIA (Transient Ischaemic Attack; voorbijgaande ischemische aanval, (via) is een neurologische aanduiding voor een bepaalde gebeurtenis in het centraal zenuwstelsel.

De bloeddoorstroming van een (groter of kleiner) deel van de hersenen wordt even onderbroken door een niet nader gespecificeerde oorzaak (meestal een stolseltje) maar de verschijnselen die dit teweegbrengt zijn binnen 24 uur geheel verdwenen. Is dat laatste niet het geval dan betreft het per definitie geen TIA.Bij zeer nauwkeurig onderzoek blijkt overigens dat veel TIA's toch niet helemaal overgaan en dus eigenlijk geen TIA's waren. Verdwijnen de verschijnselen niet volledig, dan spreekt men ook wel van een beroerte of Cerebrovasculair accident (CVA).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een TIA (Transient Ischemic Attack ) is een onderbreking van de bloedtoevoer naar de hersenen, veroorzaakt meestal door een kleine bloedprop. De TIA kan een waarschuwing zijn voor een ophande zijnde beroerte !
Meestal binnen 24 uur herstel. Het is dus een tijdelijke verstopping.
De "beroerte " is vaak een bloedprop of Plaque in de slagader . Het verschil tussen een TIA en een Beroerte is , dat bij een TIA geen restverschijnsel overblijft, en na een beroerte wél . Er kan een grotere of kleinere verlamming overbijven.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.watwiljijweten.nl/vraag781/Wat-is-het-verschil-tussen-een-beroerte-en-een-tia