Waarom proef je niks als je verkouden bent?

Ik heb maar een neus dicht zitten en ik proef niks ruik niks. Waarom is dat zo weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (1)

Topicstarter geeft alleen aan dat hij al weet dat het komt omdat zn neus dicht zit. Dat betekent nog niet dat hij weet ook waarom je dan niks meer proeft, toch?

Het smaakvermorgen is minder ontwikkeld dan ons reukvermorgen. Het is een heel biochemisch proces, waarbij de receptoren in de hersenen kennis nemen van de smaak die je in je mond hebt. Om dit om te kunnen zetten in daadwerkelijk iets proeven en het herkennen, heeft het receptoren van de neus nodig: het reuk- en smaakvermogen werken dus altijd samen en kunnen niet zonder elkaar.

Dus vandaar! Als je neus dicht zit, ruik je niks, en kunnen je hersenen de receptoren van je smaakvermogen niet (goed) omzetten naar een smaak.