wat moet je doen als een teek heel even in je hals heeft gezeten?

mijn zoon hed zojuist op de camping in Frankrijk een teek in zijn hals, hij heeft hem snel weggekrabt en i heb desinfectant op zijn hals gespoten. Wat moet ik doen?
Ik neem aan dat we langs de huisarts moeten voor een bloedtest, maar wanneer? Ik ga wel voor zekerheid, want de ziekte van LIME is zo naar....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
3.6K

Het beste antwoord

Als je zoontje die teek zo makkelijk wegveegt, dan had hij zich nog niet vastgebeten. Iedereen die wel eens een teek heeft verwijderd weet, dat die beesten aardig vastzitten. Als hij nog niet had toegehapt is er geen risico op Lyme.

Overigens begint er pas een risico op Lyme te ontstaan als de teek langer dan 24 uur heeft vastgezeten. Voor die tijd is het risico dusdanig laag, dat onderzoek niet nodig is.

Bij twijfel moet u natuurlijk altijd naar een arts gaan, maar bedenk dan wel dat de Franse artsen een andere manier van werken hebben dan de Nederlandse. Een tussenoplossing zou misschien zijn om even af te wachten. Als er een rode kring rond de beet ontstaat zou dat wel passen bij Lyme; u bent dan nog optijd om te behandelen. Helaas treedt soms die kring niet op...

Maar zoals gezegd: het risico is erg klein (als er al een risico is) en ik zou me eigenlijk geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. Als de teek in feite weg te 'vegen' was, is er echt niets aan de hand. Bij tijdig (dus: binnen 24 uur) verwijderen van de - hele! - teek hoef je óók niet naar een arts voor verder onderzoek, laat staan als je de teek kunt wegvegen. Als ik het tenminste goed begrijp, dan heeft de teek in feite alleen maar even op de huid gezeten, en op die manier worden geen ziektes overgebracht. In deze situatie lijkt me "vooral geen zorgen maken" me nog het beste advies. + dus.

Andere antwoorden (3)

De kans is groot dat je zoon de teek maar gedeeltelijk heeft weggehaald, de kop kan nog in zijn nek zitten, ga dus direct naar een arts of eerste hulp. Een teek dient altijd met een tekenpen of pincet verwijderd te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd de lokale arts raadplegen. Als de teek heel is gebleven bij het wegkrabben dan zat hij er nog maar net en had zich nog niet goed ingenesteld. Dan is de kans op lime verwaarloosbaar.
10 jaar geleden
Ik heb zelf van dichtbij lyme meegemaakt bij iemand die nooit een rode kring om de beet heeft gehad. Ook niet langer dan 24 uur een teek op haar gehad. Sterker nog, we hebben nooit een teek gezien, ze merkte alleen dat iets haar beet. Na heel lang ziek zijn om ontdekt dat het lyme was.

Mijn advies, zo snel mogelijk naar een arts en doxycicline vragen, een kuur van een werk kan een boel problemen voorkomen. Wij spraken ooit een huisarts en als hij op vakantie ging dan nam hij ook altijd een strip doxi mee voor het geval hij of familie een teek hadden..

Heel veel succes er mee!

Toegevoegd na 3 minuten:
Het mooiste zou overigens zijn als je de teek nog hebt. Je kan hem opsturen naar het, als ik het goed heb, rivm, dan kijken zij of hij besmet is met lyme.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antibiotica voor de zekerheid?!?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doxycycline
Doxycycline mag niet gebruikt worden door zwangere vrouwen of kinderen onder de 8 jaar vanwege het risico van aantasting van botten of tanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pluimpie: volgens mij heb je de vraag niet goed gelezen. Het gaat over een teek die letterlijk weg te vegen was, die had zich dus nog niet vastgebeten. Er is dan simpelweg GEEN risico op Lyme. Ik wéét dat Lyme een ontzettend nare ziekte is, en ik weet ook dat het voorkomt dat Lyme ontstaat terwijl die beruchte rode kring uitbleef. Maar medische behandeling is altijd een afweging van noodzaak en risico van de behandeling. Het gaat hier niet om een simpel tabletje paracetamol dat je ook nog wel kunt nemen als je maar "een beetje" hoofdpijn hebt, maar om een zwaar - breedspectrum - antibioticum. Als je hieronder alleen maar de bijwerkingen leest die onder "vaak" staan, weet je al dat je dit middel niet moet slikken "voor de zekerheid" wanneer er simpelweg geen echt risico bestaat op de ziekte. Sommige bijwerkingen van dit middel zijn onomkeerbaar, en enkele van de zeldzamere bijwerkingen kunnen fataal zijn. Als iemand de ziekte van Lyme heeft of een heel reëel risico daarop, neem je dat risico omdat het een effectieve behandeling is voor een ernstige ziekte. Maar in dit geval zou het middel werkelijk waar veel erger zijn dan de (niet-bestaande) kwaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijwerkingen
Vaak (1–10%): candidiasis, vaginitis. Sinusitis, nasofaryngitis. Anorexie, zwarte tong, stomatitis, droge mond, (irreversibele) tandverkleuring, misselijkheid, braken, glossitis, dysfagie, diarree, enterocolitis (incl. stafylokokken–enteritis), inflammatoire laesies in anogenitale streek (Candida), pruritis ani. Brozer groeiend botweefsel. Hypertensie. Soms (0,1–1%): fotosensibilisatie. Zelden (0,01–0,1%): dyspepsie, pancreatitis. Stijging van leverenzymwaarden, hepatitis, geelzucht, leverfalen. Hoofdpijn. Pericarditis. Hemolytische anemie, trombocytopenie, neutropenie, eosinofilie. Angio–oedeem. Maculo–papulaire en erythemateuze uitslag, urticaria, exfoliatieve dermatitis. Porfyrie. Exacerbatie van gedissemineerde lupus erythematosus. Zeer zelden (< 0,01%): artralgie. Verslechtering nierfunctie. Buikpijn, pseudomembraneuze colitis. Anafylactoïde en anafylactische reacties incl. shock, serumziekte. Meningeale prikkeling met papiloedeem. Verder zijn gemeld: oorsuizen, vestibulaire stoornissen, visusstoornissen. Myalgie. Tachycardie, voorbijgaande roodheid van het gezicht en de hals, benigne intracraniële hypertensie, tromboflebitis en pericarditis (i.v. toediening). Exfoliatieve dermatitis, erythema multiforme, Stevens–Johnson-syndroom, toxische epidermale necrolyse. Vitamine B–deficiëntie (door uitschakeling van vitamine B–producerende bacteriën in de darm). Verhoogd ureumgehalte in bloed. Vermindering protrombine–activiteit. Bij langdurig gebruik bruin–zwarte verkleuring van schildklierweefsel bij microscopische preparaten (schildklierfunctie is normaal).