Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

wat moet je doen als een teek heel even in je hals heeft gezeten?

mijn zoon hed zojuist op de camping in Frankrijk een teek in zijn hals, hij heeft hem snel weggekrabt en i heb desinfectant op zijn hals gespoten. Wat moet ik doen?
Ik neem aan dat we langs de huisarts moeten voor een bloedtest, maar wanneer? Ik ga wel voor zekerheid, want de ziekte van LIME is zo naar....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je zoontje die teek zo makkelijk wegveegt, dan had hij zich nog niet vastgebeten. Iedereen die wel eens een teek heeft verwijderd weet, dat die beesten aardig vastzitten. Als hij nog niet had toegehapt is er geen risico op Lyme. Overigens begint er pas een risico op Lyme te ontstaan als de teek langer dan 24 uur heeft vastgezeten. Voor die tijd is het risico dusdanig laag, dat onderzoek niet nodig is. Bij twijfel moet u natuurlijk altijd naar een arts gaan, maar bedenk dan wel dat de Franse artsen een andere manier van werken hebben dan de Nederlandse. Een tussenoplossing zou misschien zijn om even af te wachten. Als er een rode kring rond de beet ontstaat zou dat wel passen bij Lyme; u bent dan nog optijd om te behandelen. Helaas treedt soms die kring niet op... Maar zoals gezegd: het risico is erg klein (als er al een risico is) en ik zou me eigenlijk geen zorgen maken.

De kans is groot dat je zoon de teek maar gedeeltelijk heeft weggehaald, de kop kan nog in zijn nek zitten, ga dus direct naar een arts of eerste hulp. Een teek dient altijd met een tekenpen of pincet verwijderd te worden.

Idd de lokale arts raadplegen. Als de teek heel is gebleven bij het wegkrabben dan zat hij er nog maar net en had zich nog niet goed ingenesteld. Dan is de kans op lime verwaarloosbaar.

Ik heb zelf van dichtbij lyme meegemaakt bij iemand die nooit een rode kring om de beet heeft gehad. Ook niet langer dan 24 uur een teek op haar gehad. Sterker nog, we hebben nooit een teek gezien, ze merkte alleen dat iets haar beet. Na heel lang ziek zijn om ontdekt dat het lyme was. Mijn advies, zo snel mogelijk naar een arts en doxycicline vragen, een kuur van een werk kan een boel problemen voorkomen. Wij spraken ooit een huisarts en als hij op vakantie ging dan nam hij ook altijd een strip doxi mee voor het geval hij of familie een teek hadden.. Heel veel succes er mee! Toegevoegd na 3 minuten: Het mooiste zou overigens zijn als je de teek nog hebt. Je kan hem opsturen naar het, als ik het goed heb, rivm, dan kijken zij of hij besmet is met lyme.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100