Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. Welke vorm van therapie gekozen wordt is afhankelijk van de aard van de achterliggende problematiek, de leeftijd en de sociale situatie van de patiënten. Ook speelt de voorkeur van de behandelaar voor een bepaald behandelmodel een rol. De hulp kan bestaan uit individuele gesprekstherapie, gedragstherapie, groepstherapie of gezinstherapie. Ook kan voor een combinatie van deze therapiën gekozen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Soms zal het nodig zijn patiënten op te nemen in het ziekenhuis of te verwijzen naar een (gespecialiseerd) psychiatrisch ziekenhuis. Dit hangt af van de ernst van de lichamelijke of geestelijke problemen.
fremar
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de aard en de ernst van de eetstoornis. In eerste instantie kan er hulp gezocht worden bij de huisarts, die vervolgens kan doorverwijzen. Het gaat erom niet alleen de lichamelijke kant te 'genezen', maar ook om te achterhalen waardoor de eetstoornis ontstaan is, en hoe de oorzaak hiervan aan te pakken. Er zit dus ook een geestelijke kant aan de behandeling. Bij ernstige gevallen kan opname in een ziekenhuis of speciale zorginstelling (kliniek) volgen.