Ik heb Helicobacter pylori, wat kan ik doen?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongen, kamp al 9 maanden met maagzuur problemen, nu hebben ze in mijn bloed ontdekt dat Helicobacter pylori positief is...

Ik heb 2 mogelijkheden zei de huisarts:

1) ofwel een blaastest
2) ofwel een gastroscopie met een biotopt laten nemen...

En de behandeling bestaat uit het toedienen 2 verschillen antibiotica en verder gaan met die maagzuurremmers...

Ik heb vreselijk slechte ervaringen met gastroscopie, kokhalsreflexen tot en met :S

Ik neem al een paar maanden maagzuurremmers omdat ik oprispingen heb en kortademig ben...

Binnenkort gaat één van die 2 onderzoeken dus door, maar ik denk er nog over na de welke...

Ik had ook willen weten of ik het best met bepaalde voeding voorzichtig moet zijn? Zijn er bepaalde producten die in het voordeel van die bacterie kunnen spelen?

Tips & adviezen zijn uiteraard ook welkom,

groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
14K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf al jaren last van maagzuur, omdat ik slechte eetgewoontes heb en een zwakke maag. Ik kan je helaas geen tips geven over welke behandeling je moet kiezen, maar wel tipz in eten. Ik zou dingen vermijden als tomaten, in alle soorten. Geen sap, puree, saus...
Geen mosterd meer eten.
Geen sambal.
Geen kruiden zoals peper en dat soort dingen. Misschien wat zout, maar wees mild.
Geen soep.
Geen zure dranken of eten.
Geen pizza.
Geen kroketten, frikandellen en andere happies. Misschien wat frietjes, maar ik zou een vette hap gewoon vermijden. (ik krijg altijd zo een last na een kroket, verschrikkelijk)
Bapao's vermijden.
Satesaus niet eten. Probeer zoveel mogelijk simpel te eten, zoals gekookte piepers. Ook groente heel basic houden en een klein jusje ofzo. Geen gekruid eten. Op brood kaas met boter of andere beleg, zou mosterd echt vermijden. Ook pindakaas zou ik op een slechte dag niet eten. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik had van een vriend een keertje het advies gekregen Tums te gebruiken, helaas zijn die dingen niet in NL te krijgen. Maar wel te bestellen via Amazone.uk of com. Ze werken echt ontzettend goed tegen de maagzuur. Heel erg veel sterkte. Ook met de behandeling. Sccs.

Antwoorden (4)

Kan je vertellen dat ik de gastroscopie met een roesje heb gehad, totaal geen last gehad. Dus vraag daarom. Tweede ben ik in Almere geholpen, waar ze gespecialiseerd zijn in dit.
Ik slaap zittend rechtop, daardoor ben ik 's nachts niet meer zo ziek.
Sterkte, mensen denken er vaak licht over maar je kan zo ziek van zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gastroscopie kan samen gaan met een roesje. Je hebt daar totaal geen last van.

Men brengt je "onder zeil" en even later wordt je wakker. Het enige nadeel is dat je nuchter moet zijn voor het onderzoek, als dat al een nadeel is.

Ik zou gaan voor gastroscopie met een roesje.

Oh ja, neem geen rode sauzen. Die gaan echt pijn doen. ;-))

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een keer een endoscopie gekregen, niet vanwege problemen met mijn maag, maar omdat ik een stuk schil van een pistachenoot per ongeluk doorslikte, en die bleef hangen ergens achter in mijn keel.
Omdat ik moest kunnen zeggen wat ik voelde, heb ik die ervaring 'live' meegemaakt, zonder verdoving, en het was geen pret, maar tja... ik leef nog!
Het mooie is dat je kan de endoscopist vragen om je een plaatselijke of zelfs gehele verdoving toe te dienen. Je merkt dan helemaal niets van! Als je niet wakker hoeft te blijven, is dat een aanrader.

Aan de andere kant, mijn ervaring met heel veel mensen die H. pylori hebben gehad, is dat het probleem, met de juiste diagnose, en met de juiste behandeling, voor 100% te genezen is. En dan krijg je je leven terug!
Mijn advies is dat je overlegt met je arts wat de beste kansen biedt voor de beste diagnose en de beste behandeling, en hiervoor te gaan. Als het met een endoscopie moet, het zei zo dan, maar het is écht de moeite waard!

Er is niets aan je dieët wat je kan doen in het voor- of nadeel van de bacterie, maar wel voor jezelf. In de tussentijd totdat je genezen bent, zou ik de bekende tips toepassen:
- Probeer het hoofd van je bed iets te verhogen (b.v. een paar boeken onder de poten)
- Mijd scherp, zuur en erg zout voedsel.
- Veel soorten groente in de schil zijn erg gezond, maar moeilijk verteerbaar (b.v. paprika, komkommer...), waardoor deze lang in je maag blijven zitten en voor reflux kunnen zorgen.
- Eet kleine porties, en niet te vet.
- Ga niet sporten of liggen kort na het eten.

Veel succes met je onderzoek en de behandeling!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De helicobacter pylori komt bij heel veel mensen voor en hoeft geen klachten te veroorzaken maar doet dat bij een aantal mensen wel. Ook kunnen je maagklachten door iets anders veroorzaakt worden, terwijl er even goed HP bacteriën in je maagdarmkanaal huizen. Overigens geven de adem- of de fecestest een duidelijker uitslag dan een bloedtest.

In dit stadium zou ik ervoor kiezen om eerst die antibioticakuur (Pantopac) te doen. Er is een redelijke kans dat je daarna klachtenvrij bent. Zo niet dan kun je altijd nog verder kijken of je een gastroscopie laat doen. Hou er rekening mee dat maagklachten kunnen verergeren en vervelende complicaties kunnen hebben. Daarom kun je je beter goed laten onderzoeken en behandelen als dat nodig is.