Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

HAV hoog stond er op mijn bloeddonorformulier. Ze vroegen me vaker te komen omdat ze er stoffen uithaalden. Hoe kan dat nu, ik heb nooit hep.A gehad?

In 1976 passeerden we Afrika met een cruiseschip, en moesten we een injektie tegen hep.A. Ik vraag me af of ik het daardoor heb opgelopen. Nu zijn mijn lever en milt veel te groot, en zitten daar opgezwollen lymfklieren achter, die niet verwijderd kunnen worden. Diagnose: Non Hodgkin. Maar ik twijfel, zou het toch niet door die vacinatie kunnen zijn ontstaan? Heb inmiddels chemopillen gehad, waardoor milt, lever en lympfklieren slonken, maar die zijn nu weer erg groot. Misschien zoeken ze in de verkeerde hoek!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
667

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je ooit gevaccineerd bent tegen hepatitis A (of het hebt doorgemaakt) dan ben je drager van antistoffen ertegen. Die kun je met een bloedtest aantonen. 'Anti-HAV IgM' of iets dergelijks staat er dan op het formulier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je toch ooit hep.A gehad, misschien als kind, die hebben vaak nauwelijks ziekteverschijnselen. Maar ook als volwassene kan je hep.A doormaken zonder klachten.
Hep.A is geen chronische infectie, na 6 weken zijn de klachten meestal verdwenen.
Hep.A wordt overgedragen door een virus wat in ontlasting voorkomt, dus dat je het door de vaccinatie hebt gekregen is onwaarschijnlijk.

Bespreek wel je zorgen met je behandeld arts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding