Eens alcoholist altijd alcoholist ?

Er word vaak gezegd door mensen, dat als je alcoholist bent geweest dat je nooit meer een glas alcohol kunt drinken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.8K

Het beste antwoord

Het "eens een alcoholist, altijd een alcoholist", is één van de standpunten van de AA, de anonieme alcoholisten dus. Vooral in Amerika is deze zelfhulporganisatie vrij groot en bekend, en hun standpunten hebben vrij veel invloed gehad op het professionele én maatschappelijke denken over alcoholisme. Soms terecht, soms misschien wat minder terecht.

Hun standpunt is in de eerste plaats dat alcoholisme een ziekte is. Het enige medicijn om die ziekte te behandelen, is niet drinken. Je bent bij de AA ook geen "ex-alcoholist", maar je bent een "recovering alcoholic", een "herstellende alcoholist". Je blijft dus je leven lang alcoholist: dat zit in je, en daar kom je niet vanaf. Omdat drinken de verslaving triggert, kun je daarom ook nooit meer "sociaal" drinken.

Ik denk dat dit voor de meeste mensen een effectieve zienswijze is, maar tegelijk zijn er genoeg mensen die er blijk van geven dat zij wél in staat zijn om sociaal te drinken, of af en toe een glaasje of een paar slokken te drinken, zonder dat zij terugvallen. De AA gaat zo ver dat je ook geen gerechten meer kunt eten waar alcohol inzit, geen kersenbonbons kunt eten, en geen avondmaalswijn (dat is meestal één slokje) kunt drinken als je eenmaal bent afgekickt. Mensen die vinden dat zij wél zo ver zijn dat zij af en toe een glaasje mee kunnen drinken, worden binnen de AA niet erg geaccepteerd.

Op zich is helemaal niet drinken wel een goed middel tegen terugval denk ik, een eerste glaasje weigeren is nu eenmaal gemakkelijker dan een tweede of derde weigeren. Toch zullen er ook mensen zijn voor wie sociaal drinken wel mogelijk is: je bent er nog altijd zelf bij. Maar het standpunt komt dus van de AA, en behalve die paar kritische noten hierboven ga ik verder geen negatieve dingen zeggen over een organisatie die zoveel mensen zo enorm heeft geholpen en nog steeds helpt. Zoals ik al zei: hun visie blijkt voor veel mensen effectief te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel

Andere antwoorden (7)

Als je eenmaal alcoholist bent geweest, maar weer hersteld, zou je in principe wel weer een glaasje alcohol kunnen drinken.
Maar het risico op terugval en opnieuw verslaafd raken is zo groot, dat de meeste het niet riskeren. Het is dan te moeilijk om het bij 1 glaasje te houden.
12 jaar geleden
Het is lastig je er niet weer in te verliesen maar je kunt het wel weerstaan. Maar als je over extreem veel zelfbeheersing beschikt kan het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt dat je dan vrij snel weer verslaafd raakt. Dat je geen stop kunt zeggen na één glas. Op zich wel begrijpelijk, je bent altijd gewend geweest om je lam te zuipen. Dan is het niet te doen om gewoon één glaasje te drinken en dan te stoppen. Vooral niet als je die oude roes waar je aan verslaafd bent geweest weer voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verslaafd bent geweest aan alcohol, en je drinkt vervolgens weer alcohol, dan herkent je lichaam dat als alcohol en raak je weer verslaafd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alcoholisten kunnen niet 1 glaasje drinken anders waren ze geen alcoholist. de rem is dus totaal zoek.

ook als er geen afhankelijkheid meer is (behoefte aan alcohol) blijft deze rem afwezig.

iemand die jaren van de drank af is zal weer zwichten bij het drinken van een glas. het hoeft niet de eerste keer te zijn bij het eerste glas, maar het idee dat men grip heeft op het drinkgedrag kost men altijd de kop als men op zoek gaat naar de grens.

zolang men niet drinkt zal men de verslavende factor niet triggeren, maar als men weer gaat drinken kan men direct weer over de schreef gaan, of door gevoeligheid voor alcohol weer opnieuw de fases doorlopen die aan alcoholisme vooraf gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zelf verslaafd geweest maar als ik weer eens wat drink kan ik gewoon sociaal drinken en de volgende dag gewoon weer stoppen ,maar dat geld zeker niet voor iedereen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!kijk daar mee uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is heel knap! kan je ook zeggen dat je bij glas 3 stopt en dat ook echt doen zonder dat het goed gaat smaken en de grens verlegd wordt? ik vraag me af hoe er nu wel grip op te krijgen is, terwijl dit eerder niet lukte toen je verslaafd was. de meesten lukt dit idd never nooit niet!
Het is wel waar dat je dan meer op jezelf moet letten. je moet streng zijn voor jezelf bijvoorbeeld niet meer dan twee consumpties per dag, en je daar goed aan houden. want als je alcoholist bent geweest, dat heb je we snel, als je iets neemt dat je gelijk veel wilt drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die is gestopt met drinken omdat hij of zij geen grenzen kon houden en blijft doordrinken. En later geen enkel glaasje meer kan drinken 1 of 2 glaasjes omdat de persoon daarom weer ga hervallen en niet kan stoppen blijft uiteraard een alcoholist. Omdat 1 of 2 glaasje het hem niet lukt en wil doordrinken.

Indien iemand 1 of 2 glaasje kan drinken nadien en kan stoppen is geen alcoholist meer, daarin ligt het verschil.

Voor beide vind ik het mooi, indien je zelf weet dat je jou grenzen niet kan houden en geen glaasje meer drinkt vind ik dus heel mooi en sterk van hun. Ook al blijf je alcoholist.

Ook voor de mensen die nadien hun grenzen kunnen houden vind ik even goed .

Groeten Ritchie