Is ziekte van pfeifer besmettelijk?

Zo ja, hoe kan het dan over worden gegeven? Erfelijkheid? Of geslachtsgemeenschap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (6)

Ja het is besmettelijk en wordt via slijm over gegeven. Bv zoenen en hoesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een virus infectie, dus niet erfelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is besmettelijk.
De ziekte van Pfeiffer wordt ook wel 'kissing disease' genoemd.
Het wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus en dat virus is overdraagbaar via het speeksel.

Je kunt dus Pfeiffer krijgen als je iemand met Pfeiffer zoent, uit hetzelfde glas drinkt, hetzelfde bestek gebruikt, door aanhoesten, enz.

Het lastige is dat je Pfeiffer eigenlijk alleen krijgt als je een lage weerstand hebt. Als je met het virus in aanraking komt en je hebt een hoge weerstand, kan het zelfs zijn dat je helemaal niets merkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben tegelijk hetzelfde antwoord gegeven, jij had volgens mij ook dezelfde bron als ik.
+je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb alleen de tekst wat anders verwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan gebeuren he, heb ik ook al gehad. +voor jou :-)
De ziekte van Pfeiffer wordt ook wel 'kissing disease' genoemd. De ziekte is overdraagbaar via speeksel. Dus zoenen, hetzelfde bestek of glas gebruiken, hoesten etc.
Wanneer je een hogere weerstand hebt heb je minder kans om het te krijgen, of merk je er heel weinig van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat sommigen wel, en anderen niet besmet worden ligt niet alleen aan je weerstand. Er zijn veel peuters en kleuters die het krijgen (ca 40%) en alleen wat heftiger verkouden zijn dan anders (met evt dikke klieren). Die weten dus niet dat ze het hebben gehad. Daarna zijn ze beschermd. Als je het dan bijv als tiener weer tegenkomt, krijg je het in principe niet nog een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je drager bent kan je inderdaad vrij makkelijk mensen besmetten. als je de ziekte gehad heb en je bent er over heen blijf je drager van het virus. als je dan bijv. een griepje heb waardoor je weerstand lager is kan het weer op spelen en kan je ook weer andere besmetten