mri scan nog mogelijk na galblaas verwijdering?

Mijn galblaas is vorige week verwijderd ivm.galstenen en ik moet elk jaar een mri hebben om een andere reden,nou had ik begrepen dat waar de galblaas los is gemaakt er metalen clipjes op de galweg zijn vastgemaakt die erin blijven.
Kan ik dan nog wel een mri ondergaan ivm. metaal wat niet mag bij een mri of geldt dit alleen voor losse metalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K

Antwoorden (3)

Bij een mri scan, moet je vooraf een lijst invullen, zodat ze rekening kunnen houden met dit soort dingen, als je metalen in je lichaam hebt, moet je dit eerder telefonisch doorgeven, als je dit doet kan de scan gewoon doorgaan, als je dit op de dag van de scan doorgeeft, het je kans dat de afspraak verzet moet worden, ik het zelf clipjes in mijn hoofd en kan gewoon door de mri scan, maar moet dat wel altijd een paar dagen voor de scan doorgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik adviseer, maak een afspraak met je behandelend arts en overleg dit met hem.

De kans dat je geen MRI mag ondergaan lijkt me erg klein, die clipjes zijn namelijk gemaakt van chirurgisch staal, en dat is niet magnetisch. De voornaamste reden dat je geen metalen objecten bij je mag dragen tijdens een MRI.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig gebruiken artsen niet magnetisch metaal (non ferro) Het magneetveld van een MRI is gigantisch hoog. Het wordt uitgedrukt in Tesla, een waarde om de kracht van het magnetische veld aan te geven. Een MRI zet trillende cellen stop, bij het loslaten gaan de cellen terug naar hun oorspronkelijke stand, dat wordt gemeten. Zou er metaal in je lichaam zitten, zal dit gaan werken als een projectiel. Ook kleine splintertjes b.v. in je oog, dat je makkelijk kunt krijgen als je metaal bewerker zou zijn, zullen zich gaan verplaatsen met alle gevolgen voor je gezondheid vandien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En van wie heb je de informatie dat ze niet magnetisch metaal gebruiken?
De werking van een MRI weet ik wel,dat is ook niet mijn vraag,desondanks bedankt.