Kun je na hersenletsel nog vooruitgang boeken doordat je nog jong bent en de hersenen plastisch zijn?

De meeste neurologen gaan er vanuit dat de vooruitgang na 6 maand tot 2 jaar 'op' is. Maar kan het zo zijn dat je minder klachten hebt na dat half jaar/2 jaar niet door het compenseren maar omdat je hersenen nog groeien?

Toegevoegd na 25 minuten:
Geldt dit ook voor wat oudere hersenen, van bijv. 17 tot 24 jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (4)

Zeker! Hersenletsel bij jonge kinderen wordt vaak veel beter 'opgevangen' door het brein dan bij volwassenen of bij ouderen. Bij ouderen nog het minst, inderdaad vanwege de mindere plasticiteit van het brein. Juist bij kinderen staan artsen en (neuro)psychologen soms versteld wat een kind nog allemaal kan leren nadat het brein beschadigd is. Bepaalde letsels die op latere leeftijd echt hele grote beperkingen zouden opleveren, zijn nauwelijks merkbaar wanneer ze op hele jonge leeftijd zijn opgetreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel een grens gevonden: onder de 1 jaar is de schade vaak groter en boven de 5 jaar kan er veel minder. Hersenletsel oplopen tussen de 1-5 jaar is dus relatief gezien het gunstigst. Maar toch houden ouders zich teveel vast aan het feit dat het een kind is en vallen de resultaten toch vaak tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het blijft relatief natuurlijk, en ook blijven er grenzen aan zitten. De andere kant is dat het jonge brein voor bepaalde schade juist extra kwetsbaar is, denk bijvoorbeeld aan fetal alcohol syndrome. En bepaalde letsels kunnen inderdaad juist groter zijn bij kinderen onder de 18-24 maanden, maar bij aangeboren afwijkingen kan dat juist weer heel anders zijn. Het herstel na herstenletsel is heel erg moeilijk te voorspellen, maar feit blijft wel dat kinderen en jongvolwassenen van de meeste letsels beter herstellen dan oudere volwassenen en ouderen. Boven de 6 (heb ik tenminste geleerd, kan ook 5 zijn) is het brein al minder plastisch, maar toch herstellen kinderen en jongeren van veel letsels beter. Het verschilt echter ook per letsel, ik durf dus in het algemeen die leeftijdsgrenzen zo niet aan te geven. Bij bepaalde letsels is er bijna altijd heel weinig herstel, en bij andere letsels is dat herstel juist vrij goed te noemen. Uiteindelijk hangt het meer af van de ernst, oorzaak, aard en lokalisatie van het letsel, dan van de leeftijd.
Het is eigenlijk een beetje zoals je zegt: ''De meeste neurologen gaan er vanuit ''. Hoe veel ze ook leren en weten, van de hersens weten ze maar weinig. Heb zelf 3 hersenoperaties gehad en bij de eerste dachten ze zelfs dat ik een buikgriep had en mijn ouders maar ''overbezorgd'' waren. Helaas bleek dat ik hydrocephalus had en een grote cyste die op mijn kleine hersenen drukte. Ze hebben toen een spoedoperatie gedaan en konden alleen maar een doorgang laseren ( als het ware een 4de hersenkamer die ik dan miste) en ze konden de cyste leeg laten lopen, maar niet geheel weghalen. Daarna heb ik nog 2 hersenoperaties gehad omdat ze fouten hebben gemaakt. Ze weten heel veel, maar toch kan het in verschillende gevallen anders zijn. De een kan in 2 jaar zijn totale vooruitgang geboekt hebben en de ander heeft daar meer tijd voor nodig. Zelf heb ik na de eerste operatie 15 jaar geleden nog klachten zoals vermoeidheid en niet te veel stress aankunnen. Ik ben elke dag aan het vechten om vooruitgang te boeken, vaak met ups en downs. Het belangrijkste is om niet te veel van jezelf te verwachten maar ook niet te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een extreem moeilijke vraag omdat het erg individueel is. Er zijn twee soorten hersenletsels: traumatisch versus anderszins (infectie, bloeding enzo). Over traumatisch hersenletsel is vrij veel bekend, maar een prognose blijft altijd moeizaam. het ligt eraan waar het trauma precies is opgetreden (welk hersendeel), of er veel zwelling is opgetreden, of er zuurstofgebrek bij is opgetreden en bv lage bloeddruk. Verder is het zo dat steeds meer over de plasticiteit (veerkracht) van het brein wordt gesproken die laat zien dat er meer mogelijkheden tot herstel zijn dan eerst werd gedacht. Veel is nog experimenteel. Ik ken bv een onderzoek bij een bloeding met hersenbeschadiging in het gebied van de oogzenuw. Ze proberen door gerichte training het zien te verbeteren (speciale computerprogrammas). Ook bij ernstig letsel met coma lees je toch heel af en toe een wonderbaarlijk verhaal (ook al blijft dan het functioneren niet op het hoogste nivo, zoals wel gesuggereerd word). Dus het antwoord op je vraag is: heel moeilijk te zeggen, want hangt af van zeer veel factoren (en leeftijd speelt inderdaad een grote rol).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig gaat men er van uit dat tot op vrij hoge leeftijd er nog veranderingen in het brein kunnen plaatsvinden. De frontale hersenkwab is tot ongeveer 24 jaar nog zelfs volop in ontwikkeling.
Bij beschadigingen kunnen andere delen van de schors taken overnemen en er kunnen nog heel lang zenuwbanen verbreedt worden zodat de informatie overdracht tussen verschillende hersengebieden beter gaat verlopen.
Natuurlijk gaat dat in jonge hersenen het snelst en neemt dat vermogen boven de vijftig sterk af.
Het ligt er dus aan wat er is beschadigd en herstel verschilt bovendien van mens tot mens.
Wat jij wat oudere hersenen noemt zie ik dus toch als jonge hersenen daar ze met 24 jaar net uitontwikkeld zijn. Uitontwikkeld in die zin dat de hersenschors niet meer groeit, de verbindingen blijven nog lang groeien als men zichzelf ontwikkelt.