Wat zijn symptomen die je in de ontlasting kan zien voor haakwormen en andere soortgelijke parasieten die je kan oplopen in de tropen? (zie uitleg)

In 2008 ben ik op vakantie geweest in Indonesië.
Ik heb toen (stom genoeg) water uit de kraan gedronken, wat daar niet gereinigd is. Mijn moeder zei toen dat je daar wormen van kan krijgen.
Nu is mijn vraag, wat zijn symptomen voor haakwormen en andere wormen zoals, zweepwormen of mijnwormen?

Ik heb veel op internet gezocht, het enige wat ik kon vinden was hoe je het kan voorkomen en hoe je er van af komt.

Symptomen zijn volgens wikipedia: buik klachten en in ernstige gevallen bloedarmoede.

Maar wat zijn nou symptomen die je in de ontlasting kan zien? Zijn die er?

Ik vraag het me namelijk af of ik dus zo'n infectie kan hebben opgelopen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Trouwens: ik heb geen buik klachten. Alleen zie ik soms wel hele kleine wit/gele dingen in mijn ontlasting. Ze lijken op sesamzaad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K

Het beste antwoord

Hallo vakantieganger,

Alhoewel het al bijna 4 jaar geleden is, kan het zijn dat je ergens in je lichaam "iets" achtergebleven is van jouw tropisch uitstapje.
Naar aanleiding van jouw laatste zin vond ik het volgende:

Een besmetting met de mijnworm geeft in principe weinig of geen darmklachten, die bovendien helemaal niet typisch zijn. Alleen bij heel ernstige infecties kan er bloedarmoede optreden, maar dit is een probleem dat we uitsluitend zien bij kinderen en zwangere vrouwen uit de derde wereldlanden. De diagnose is eenvoudig bij het stoelgangonderzoek worden de typische wormeitjes aangetroffen. Er is een doeltreffende en eenvoudige behandeling (met Vermox®).
Zie voor meer info en reacties de bron-site.

Verstandig voor je lichaam en je eigen rust is zeker een afspraak te maken met je huisarts en een monstertje van je ontlasting te laten onderzoeken in een laboratorium van het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, hoor! +1 Ter aanvulling: als iemand een flinke infestatie heeft met wormpjes, dan zou je af weleens wormpjes of kleine stukjes hiervan in de ontlasting vinden. De eieren van de soorten die DAT noemt zijn inderdaad veel te klein om met het blote oog deze te kunnen zien. Als je een infestatie hebt met een lintworm, dan is het anders, want dan zie je écht de losse proglottiden (=de 'stukken' van een lintworm waarin de eitjes zitten) in je ontlasting. Het is overigens onmogelijk dat iemand na 4 jaar nog steeds last heeft van dezelfde infectie. Wat wél het geval kan zijn is dat de eitjes die uitgescheiden worden met de feces in de omgeving van het 'slachtoffer' zijn beland, en dan heb je kans dat je opnieuw besmet raakt. De parasiet kan trouwens zelf door de huid heen binnendringen, dus hoef je het niet eens te slikken.
Maar goed, dat is eerder het geval wanneer er sprake is van zeer slechte hygiëne, geen riool, enz, zoals Opabokma in z'n antwoord al aangaf. Check maar ff de link in de Engelse wiki, stukken beter dan de Nederlandse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hookworm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet ik me zorgen maken of maak ik er gewoon een heel toneelstuk van? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er mannelijke en vrouwelijke mijnwormen? Want als die er zijn kunnen ze net zo goed gepaard hebben en dan weer nakomelingen krijgen in mijn lichaam? Of moet het volgens een cyclus? Eerst naar buiten en dan weer terug?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Advies: ga even langs de huisarts.
Dat geeft jezelf heel veel rust.
Enne... de huisarts heeft wel vaker met een dergelijk bijltje gehakt.