Is maagzuur te genezen?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman en ik kamp al een tijdje met maagzuurproblemen waardoor ik precies een brandende (warme) luchtpijp heb en waardoor ik moeilijk(er) kan ademen...

Ik heb zo'n 2 maanden lang omeprazole gebruikt ('s ochtends en 's avonds 20mg) en toen ging het wat beter...

Nu heb ik geprobeerd om er mee te stoppen, we zijn nu 2 dagen ver en ik heb weer dezelfde klachten :S

Vraag 1) Brandende (warme) luchtpijp, moeilijk kunnen ademen en kriebelende keelholte, zijn dit tekens van maagzuurproblemen? Of zou het toch iets anders kunnen zijn?

Vraag 2) Zijn er verschillen tussen Omeprazole en Pantoprazole? Zo ja, wat zijn de verschillen?

Vraag 3) Is dit probleem te genezen of moet ik levenslang die pillen blijven nemen? :(

Ik zal jullie ontzettend dankbaar zijn als ik antwoorden zou kunnen krijgen op mijn vragen :|

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar je dokter gaan, dit klinkt niet goed, in de tussentijd kan een slok melk iets verlichting geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou ook je B12 niveau in de gaten, de opname van B12 word vaak (soms definitief)verstoord door langdurig gebruik van maagzuurremmers.
Zie www.stichtingB12.nl

Het beste antwoord

1) ja, dat klinkt als refluxklachten (=klachten door terugstromend maagzuur). Mogelijk zou je zelfs een slokdarmontsteking kunnen hebben opgelopen erdoor, vooral het moeilijke ademen hoort niet bij "alleen" opkomend maagzuur.

2) de verschillen zijn minimaal, beide middelen hebben een gelijke werking

3) dat hangt af van de oorzaak van het probleem. Wat kan helpen is letten op je voeding, bij overgewicht afvallen, geen strakke kleding dragen, en het hoofdeinde van het bed verhogen (NIET alleen een extra kussen onder het kussen, dan kom je in een knik te liggen en krijg je juist meer druk op je maag. Beter is om klossen onder de poten van het hoofdeinde te zetten). Wat voeding betreft: alcohol, koffie, pittige kruiden, tomaten, chocola en vetrijke maaltijden verergeren het probleem. Je voeding aanpassen kan enorm schelen in de klachten. Als de klachten toch aanhouden, is het soms nodig om een onderzoek van de maag te doen en te kijken of er een scheurtje in het middenrif zit of dat bijvoorbeeld de sluitspier onderaan de slokdarm niet goed sluit. Dit kan de klachten verergeren. In extreme gevallen kan hier operatief iets aan gedaan worden, maar de resultaten vallen vaak tegen en het is geen simpele operatie. Meestal is dus voeding, eventueel afvallen, en indien nodig inderdaad het doorgaan met medicatie de aangewezen behandeling. Soms gaan de klachten vanzelf over, soms gaan ze over zodra het dieet wordt aangepast, en soms zijn ze blijvend.

Toegevoegd na 48 minuten:
Ik ga er trouwens in mijn antwoord vanuit dat je al bij je huisarts bent geweest, ook omdat omeprazol niet zonder recept te krijgen is (in Nederland tenminste, je taalgebruik doet een beetje Vlaams aan, zie ik dat goed?) Maar als je nog niet bij je huisarts bent geweest, is dat uiteraard de eerste stap die je moet zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, eerstens heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ben sowieso ondergewicht, 1m81 & 60kg. Fruit zoals druiven en mandarijnen, kan dat kwaad bij refluxklachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat was ik nog vergeten ja: zure voeding. Dus druiven zullen meestal goed kunnen, maar mandarijntjes alleen als ze niet te zuur zijn. Maar je moet ook opletten op waar je zelf last van krijgt en waarvan niet. Ik heb bijvoorbeeld zelf helemaal geen problemen met koffie (terwijl dat wel overal genoemd wordt als iets dat de klachten kan uitlokken) maar hoef maar een half glaasje wijn te drinken en merk meteen het effect. Het verschilt dus erg per persoon, en je zult ook zelf moeten kijken waar je op reageert.

Andere antwoorden (3)

Ga met je klachten naar je huisarts, die zal onderzoeken hoe je aan de klachten komt. Wat je nu doet is de symptomen bestrijden, beter is zoeken naar de oorzaak.
Eet patroon bv, maar ook een scheurtje in je middenrif kan een oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik een rennie tweemaal daags
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik zelf al zeker een jaar omeprazol 40 mg 1x per dag. Ik ben er laatst ook mee gestopt, en mijn huisarts zei ook dat de klachten de eerste week in ergere mate kunnen terugkomen. Dit had ik dus ook en heel erg ook. Ik ben na 5 dagen weer begonnen, omdat ik t niet meer trok om me zo beroerd te voelen. Ik ga nu binnenkort een maagonderzoek laten doen en kijken of er iets aan de hand is en of ik de pillen chronisch zou moeten nemen.
Kortom, de klachten die je nu hebt, na 2 dagen gestopt te zijn moeten weer weggaan, en zo niet dan zal er iets niet goed zijn. Ik weet niet of je huisarts een maagonderzoek heeft voorgesteld?