wie is de eerste persoon die dengue had?

het word vaak gezegt hoe je eraan kan komen maar waarom word er niet gezegt wie de eerste persoon was en waar hij/zij het heeft gekregen... in welk land en welk werelddeel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Knokkelkoorts is in 1780 voor het eerst beschreven. De Bataviase stadschirurgijn David Beylon gaf de naam eraan. Batavia is de oude naam van Jakarta, de hoofdstad van het Indonesische eiland Java. Het is een door gewrichtspijnen herkenbare besmettelijke tropische ziekte, ook in het Engels dengue (fever) genoemd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor zover je dat niet weet: Indonesië ligt in het werelddeel Azië.
Amadea
12 jaar geleden
De eerste twee gevallen van Europese knokkelkoorts, medio september gemeld in het zuiden van Frankrijk, bevestigen wat epidemiologen hadden aangekondigd: de klimaatwijziging en de internationale mobiliteit leiden tot een globalisering van ziektes die vroeger enkel regionaal voorkwamen.

Knokkelkoorts was altijd een ziekte die enkel in tropische gebieden van Afrika, Azië en Latijns-Amerika voorkwam. Maar de groeiende dichtheid van het internationale verkeer vergemakkelijkt de migratie van de mug die de ziekte overdraagt. Bovendien heersen nu ook in subtropische en gematigde zones omstandigheden waarin de mug kan overleven, een gevolg van de klimaatwijziging.

Geen epidemie
De twee mannen die knokkelkoorts opliepen, 18 en 64 jaar oud, wonen in dezelfde wijk in de Zuid-Franse stad Nice. Ze werden beiden ziek in Europa door de beet van de tijgermug. Ze werd vijf jaar geleden voor het eerst in Europa gesignaleerd en heeft zich verspreid naar Italië, Spanje, het zuiden van Frankrijk en Duitsland.

De Franse autoriteiten hebben nog minstens dertien andere verdachte gevallen van inheemse knokkelkoorts vastgesteld in Nice. Toch stelt het Instituut voor Sanitaire Controle (InVS) dat het niet om een epidemie gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dit gaat over september 2010.... Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid976729/europa-heeft-nu-eigen-knokkelkoorts.aspx.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel in Europa:))