Moet een poliep in de darm verwijderd worden?

Twee jaar geleden heb ik een darmonderzoek gehad (coloscopie) bij het onderzoek heeft de arts een poliep gezien op de heenweg door de darmen. Helaas op de terugweg miste ze de poliep omdat hij in een plooi zat. Ze zei dat ik over 3 jaar weer een onderzoek kreeg en dat ze hem dan zou verwijderen. Mijn huisarts zei dat ik het over 2 jaar moet doen in verband met mijn geschiedenis (moeder jong overleden aan darmkanker, vader ook kanker, en ik heb zelf jong baarmoederhalskanker gehad. Dus ik zou dit jaar weer een onderzoek moeten krijgen. Wat is nu aan te raden, dit jaar het onderzoek zoals de huisarts zei, of volgend jaar?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Het beste antwoord

Als tijdens een kijkonderzoek blijkt dat er poliepen in de dikke darm zitten dan worden deze direct verwijderd door middel van een poliepectomie. Bij een poliepectomie wordt door de endoscoop een instrument geschoven. Met dit instrument kan de arts de poliep verwijderen. Het verwijderen van een poliep is pijnloos. De arts zal de verwijderde poliep vervolgens laten onderzoeken in een laboratorium. Daar kan vastgesteld worden om wat voor soort poliep het gaat. De uitslag van dit onderzoek krijgt u na ongeveer één week.

Wanneer poliepen uit de dikke darm worden verwijderd dan blijft u na deze behandeling mogelijk langere tijd onder controle. De kans is namelijk aanwezig dat zich na verloop van tijd nieuwe poliepen ontwikkelen. Landelijk zijn er afspraken gemaakt over de controle die moet plaatsvinden na poliepectomie. Of en na hoeveel tijd deze controle plaats moet vinden hangt samen met:

- de soort poliep
- het aantal gevonden poliepen
- de grootte van de poliep
- de aanwezigheid van erfelijke factoren
- andere ziekten of aandoeningen
- de leeftijd van de patiënt

Zeer grote of hele platte poliepen moeten soms operatief verwijderd worden. Ook poliepen die in de darmwand zijn gegroeid moeten soms door middel van een operatie verwijderd worden.

Wees er dus op tijd bij, zodat de poliep niet operatief verwijderd hoeft te worden. Hoe langer je wacht met dit onderzoek, hoe groter de kans dat hij via een operatieve ingreep verwijderd moet worden. Ook is het belangrijk dat je er met je mogelijk erfelijke aanleg op tijd bij bent, zodat je als er iets mis is, tijdig behandeld wordt.
Persoonlijk zou ik het advies van je huisarts volgen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, ik ga steeds meer van je houden. een dikke + voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps, bedankt Beer. :)

Andere antwoorden (1)

als darmkanker in de directe familie voorkomt is het aangeraden de poliep zo vlug mogelijk te laten verwijderen,dus zeker dit jaar laten doen.(laatst op voordracht darmkanker)
fremar