"EHEC is altijd afkomstig uit mest van vee. De bacterie kan via de mest in rauw vlees terechtkomen, in ongepasteuriseerde melk of andere zuivelproducten, op groenten die op de een of andere manier met mest in aanraking zijn gekomen, en in oppervlaktewater.

als je geen mest gebruikt is de kans verwaarloosbaar klein, gebruik je wel mest dan is de kans een stuk groter maar alsnog ontzettend klein!!!!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
maar het antwoord op je vraag blijft: Ja, onbespoten fruit uit eigen tuin kan de EHEC bacterie krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

THEORETISCH wel. EHEC is een e coli-bacterie. E coli-bacteriën komen voor in de dikke darm van zoogdieren. Als je dus koeiemest voor je aardbeitjes gebruikt, ZOU het kunnen. Maar het is een hele zeldzame soort. Ik zou me er niet druk over maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan evengoed als bij professionele bedrijven als er tenminste een besmettingsbron nabij is. Deze laatste toevoeging zegt ook dat de kans wat kleiner is omdat professionele agrarische bedrijven op grote schaal verbouwen en als er dan eenmaal een besmetting is, deze zich sneller zal verspreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten aanzien van groenten en fruit uit eigen tuin lopen de meningen van de experts uiteen. Sommige voedingsbureaus maken geen uitzondering voor eigen geteelde groenten.en fruit. Men kan immers nooit weten welke ziektekiemen zich daarop vasthechten. Ziektekiemen kunnen per slot van rekening overal in het milieu voorkomen. Ook gewassen uit eigen tuin moeten daarom voor consumptie goed gewassen worden.