Kan een keelontsteking vanzelf overgaan?

En kun je er zelf ook wat aan doen of moet je perse naar de dokter?

Helpen bepaalde kruiden, thee etc?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K

Antwoorden (10)

Keelontsteking gaat vanzelf over. Veel dirnken is het credo

* Ziek de kwaal uit.
* Neem eventueel pijnstillers op basis van paracetamol.
* Drink voldoende en/of zuig regelmatig op een snoepje zodat de keelholte vochtig blijft. Koude dranken helpen soms beter.
* Gorgel eventueel met kamillethee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de ernst van de ontsteking zal hel langer duren zonder medicijnen. Een geïrriteerde keel wordt vaak al aangemerkt als keelontsteking maar die is redelijk snel voorbij met wat huis-tuin en keukenmiddeltjes.Een echte ontsteking vraagt toch om een rigoureuzere aanpak.
13 jaar geleden
Ik heb zelf onlangs keelontsteking gehad en ben er niet mee naar de dokter geweest; ik ben ervan overtuigd dat je lichaam het zelf oplost, als je je lichaam tenminste de kans geeft goed uit te zieken.

Rust is daarbij essentieel, dus veel slapen - óók overdag.

Verder is het goed om 2 tot 3 keer per dag te gorgelen met zout water (gewoon een glas kraanwater met een schepje zout erin). Hiermee maak je de keel vrij van bacteriën waardoor de ontsteking sneller weggaat.

Koude dranken zijn lekker bij een pijnlijke, opgezette keel. Drink veel (liefst vers uitgeperste) sapjes. Ook is het goed om honing te eten, dat werkt verzachtend. Een bakje koude yoghurt met honing is zalig als je keelpijn hebt.

Tot slot zou je Echinaforce van Dr. Vogel kunnen slikken. Dat zijn homeopatische druppeltjes die de weerstand verhogen. De keelontsteking gaat er niet direct van weg, maar met Echinaforce herstel je wel wat sneller en je kunt het gewoon blijven slikken als je eenmaal beter bent, ter preventie tegen griep en verkoudheid enzo.

Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan vanzelf overgaan, maar het duurt meestal lang. Vaak minstens een week. Onderaan deze site staan wat manieren om er eerder vanaf te komen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen bron, eigen ervaring. Het kan vanzelf overgaan maar dat hoeft niet. Ik heb jammer genoeg regelmatig keelontstekingen en ik moet het dan drie dagen aankijken. Daarna voel ik of het aan het verminderen is of erger is geworden. Meestal kijk ik het nog wat langer aan. Soms gaat het vanzelf over en soms met medicatie. Het ligt er ook aan of je je keelamandelen nog hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee met honing, Zoethoutthee, en waterijsjes kan je keel verzachten. Homeopatische middelen die in de drogist te verkrijgen zijn er tegen werken goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal gaat een keelontsteking vanzelf over. Als die langer dan een week duurt, je bent best ziek en je hebt flink ontstoken amandelen met van die witgele plekken erop zou je met de huisarts kunnen overleggen over een antibioticakuur.

Veel huismiddeltjes helpen om het leed te verzachten. Gorgelen met zout water, drop. Zorg dat de keel vochtig blijft. Drink veel. Vooral warme drankjes kunnen keelpijn verzachten (kruiden, vooral tijm) thee met honing en/of citroen of gember, kippensoep). Zuiveldranken kun je beter vermijden omdat deze juist slijm vormen.

Preventief kun je vitamine C gebruiken. Dat mag je meteen als onwetenschappelijk naast je neerleggen maar bij mij werkt een paar gram vitamine C, verdeeld over de dag prima om verkoudheid, griep en keelontsteking tegen te gaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
werkt bij mij al vele jaren, die vitamine C, bedoelde ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ooit een hele erge keelontsteking gehad, ik heb bijna 2 weken met hoge koorts in bed gelegen en praten kon ik niet en als ik moest plassen en ik liep naar de wc had ik de kracht niet om het op te houden tot aan de wc... behoorlijk ziek dus maar het is zonder medicatie vanzelf overgegaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keelpijn gaat meestal na een paar dagen vanzelf weer over, maar een ontsteking die gepaard gaat met hoge koorts kan wel drie weken duren.

Wat kun je er zelf aan doen?

Koud drinken of een waterijsje willen de pijn wel eens verzachten. Ook zuigen op een dropje kan de pijn verlichten. Zuigtabletten zijn niet nodig, want drop werkt ook goed.

Gorgelen met kamillethee of zout water smaakt niet zo lekker, maar sommige mensen hebben er wel baat bij. Je krijgt een juiste zoutoplossing als je in een glas warm water een theelepeltje zout oplost.

Gorgeldranken uit de winkel werken niet beter, maar sommige mensen vinden ze minder vies smaken.

Gun jezelf rust als je voelt dat je dat nodig hebt. Zeker als je koorts hebt en je je niet lekker voelt. Je doet er goed aan om vooral je stem rust te geven. Dat wil zeggen: praat zo min mogelijk.

Als de pijn erg hinderlijk is, kan een pijnstiller, bijvoorbeeld paracetamol, helpen.

Raadpleeg de huisarts als de klachten langer dan twee weken duren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd in de gaten dat het zich niet uitbreidt - er heerst nu eist dat zich graag naar oren en holtes uitbreidt en dan nog weleens wil ontaarden in een bronchitis.
In principe kan het vanzelf overgaan maar dus op als je er klachten bij krijgt.

Toegevoegd na 29 seconden:
dat moest zijn: ' maar pas dus op'