Al beide ouders last hebben van hartkwalen heb je zelf als kind dan ook kans op hartkwalen ?

IK wist dat mijn vaders kant hartkwalen heeft maar nu kreeg ik ook te horen dat mijn moederskant ook hartkwalen heeft heb ik dan ook meer kans op hartkwalen ? En hebben mijn kinderen dan ook meer kans op hartkwalen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ja. De kans op hart- en vaatziekten wordt deels bepaald door erfelijke factoren. Als één of beide ouders een hart- of vaatziekte heeft, dan heeft het kind van deze ouders een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Het kind heeft dan 'erfelijke aanleg' voor hart- en vaatziekten. Meestal betreft het erfelijk hoog cholesterol.

Erfelijk hoog cholesterol is iets anders dan hoog cholesterol door een ongezonde leefstijl en iedereen kan het hebben: mannen, vrouwen, dik of dun, jong en oud. Bij deze aandoening werkt de lever niet goed. Als een of beide ouders erfelijk hoog cholesterol heeft, is de kans dat een kind van deze ouders ook erfelijk hoog cholesterol heeft 50%. Dit geldt voor alle kinderen!

Als u ouders, broers of zussen heeft die vóór hun 60ste levensjaar een hart- of vaatziekte kregen, dan heeft u zelf ook een verhoogde kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Het is dan extra belangrijk dat u probeert andere risicofactoren te verminderen. Erfelijk hoog cholesterol is goed te behandelen en een juiste behandeling van erfelijk hoog cholesterol verlaagt de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de hartkwaal erfelijk is is er kans dat jij het ook hebt en misschien doorgeeft aan je kinderen. Als het komt door bijvoorbeeld medicijnen/drugs/andere invloeden van buitenaf hoef je je geen zorgen te maken. Als je je niet helemaal veilig voelt kan je vragen of de dokter even je hart wil controleren op afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja als het in de familie zit is de kans wel groter, ook voor jouw kinderen, maar het kan ook een of meer generaties overslaan, of het kunnen ook geen erfelijke kwalen zijn, als je het zeker wilt weten, kun je het laten onderzoeken, de meeste hartkwalen kunnen tegenwoordig goed behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen gesproken hebben kinderen van ouders die aan hart- en vaatziekten lijden een hogere kans op diezelfde kwalen. Echter, vaak is er sprake van pseudo-erfelijkheid omdat ongezonde leefgewoontes makkelijk overgedragen worden van ouder op kind. Bij diabetes type 2, nauw verwant aan hart- en vaatziekten, is dat zeker het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"ongezonde leefgewoontes makkelijk overgedragen worden van ouder op kind. Bij diabetes type 2, nauw verwant aan hart- en vaatziekten, is dat ZEKER het geval." Daar ben ik het niet mee eens, Keesvi. Ik heb diabetes 2 gekregen door erfelijkheid, punt. Mijn moeder (die het ook had) is al 25 jaar dood. Dus ongezonde leefgewoontes heeft ze niet overgedragen op mij. Die waren er ten andere bij haar ook niet.
Ik leef al 30 jaar gezond en onder controle van de huisarts door de erfelijkheidsbelasting, en toch heb ik het gekregen. Dus die "zeker" in jouw antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie, Siska. Ik werd onlangs nog op mijn vingers getikt door een diabetesverpleegkundige in opleiding. Ik ben bang dat ik haar gelijk moet geven wat erfelijkheidsaspecten betreft voor diabetes type 2. De aanleg zou een rol kunnen spelen maar veel diabetici hebben geen voorgeschiedenis qua erfelijkheid. Nou ja, het komt erop neer dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs is voor de overerfbaarheid van diabetes type 2. Ik geef je echter wel gelijk op het punt dat het lang zo zwart-wit niet is als doorgaans wordt voorgesteld. Juist bij de variant waarbij er geen sprake is van overgewicht zou erfelijkheid een rol kunnen spelen, m.i.
Hoeft niet ,maar wel goed op letten gezond eten ,leven enz , vraag dit je arts ,of de hart specialist ,ga eens mee met een vj ouders en stel je vragen ,komt daar wat uit bespreek het dan opgepast moment met de . nogmaals erfelijke factoren in combi met leef omstandigheden en gewoon ouderdom ,zijn de oorzaken .alleen voedsel en je leefomstandigheden (stress )kun je be invloeden .succes