Komen verkoudheid en griep overal op de wereld even veel voor of varieert dat sterk?

Ik vraag me af of men in Afrika bijvoorbeeld ook zo vaak verkouden en grieperig wordt als in Nederland. Of zijn dat typische ziekten uit koude streken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op Aruba, toch niet bepaald het koudste hoekje van de planeet, hebben mensen net zo vaak een snotneus of een griep als in Nederland, zowel de 'locals' als de import-Arubanen. Daar heb ik geen cijfers bij om het te ondersteunen, maar dat is wel zoals ik het ervaren heb in de 4 jaar dat ik er woonde.

Het beste antwoord

Griep en verkoudheid komen ook in warme streken voor. In deze gebieden is vaak wel sprake van een ander griepmoment: Op het noordelijk halfrond heerst namelijk griep tussen november en april en op het zuidelijk halfrond tussen april en november. In tropische gebieden heerst griep vaak het hele jaar.