Iemand die 10 jaar geleden kanker had en niet gered heeft kunnen worden, zou dat nu wel kunnen ?

Doordat er nu beter chemotherapieën zijn, en andere medicatie ontwikkeld is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Het is eigenlijk al fout om over kanker te spreken.

Er zijn meer dan 100 verschillende soorten kanker en iedere soort is een andere ziekte.

Er zijn soorten kanker waar de medische wetenschap een enorme progressie heeft gemaakt.
Er zijn ook soorten kanker waar men nog steeds niets of weinig mee kan.

En dan nog hangt het heel erg af over wat voor personen jij het hebt.
Gaat het om iemand van 77 of iemand van 7?

Natuurlijk worden er "in het algemeen" goede vorderingen gemaakt.

Maar het is niet te zeggen of iemand die 10 jaar geleden is overleden "aan een kankersoort" of die het nu wel
gered zou hebben en hoe lang en onder welke
omstandigheden en kwaliteit van leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Natuurlijk zijn er altijd ontwikkelingen dat het ten opzichte van vroeger wel mensen konden helpen. Maar met zekerheid is het niet te zeggen. Maar het zou kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de soort kanker en het stadium daarvan. De overlevingskansen zijn enorm gestegen de afgelopen jaren, maar kanker is in Nederland nog altijd de nr 2 doodsoorzaak. In sommige leeftijdsgroepen zelfs nr 1 helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
hup naar de 100 punten :)
Nee, de kans zou groter zijn geweest op overleving bij de gemiddelde kankersoort maar die kans is niet zoveel vergroot dat hij het nu zeker wel gered had.

Als toen de kans 50% was dat hij het zou redden en hij is komen te overlijden zou misschien nu de kans 55-60% zijn dat hij het gaat redden. Overigens drukken ze het vaak uit in de vijfjaarsoverleving. Men zegt dan dat iemand 50% kans heeft om over 5 jaar nog in leven te zijn en dat zou nu bijv 55-60% zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een soort van kanker,maar mijn overlevingskans is veel hoger dan wat jij suggereert.Het hangt af van allerlei factoren,die meespelen.Ik zit nog in die zgn.overlevingskans en mijn overlevingskans is nu al meer dan95procent!!!Dit is wetenschappelijk bewezen met deze soort,die ik heb.Dus je kunt niet alle soorten over één kam scheren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoho... het waren VOORBEELDEN, je kunt niet bij -kanker- over algemene percentages praten dus ik noem een voorbeeld. Ik scheer dus helemaal niets over een kam. Ik begin met: "Als toen de kans was...." Het gaat er maar om dat je niet in 10 jaar de rollen zo kunt omdraaien tussen dood gaan en opeens wel overleven. Zo groot verschil kan niet als je naar alle kankersoorten kijkt.
Volmondig ,ja,de medische wetenschap is zo veel verbeterd dat is niet te vergelijken met 10 jaar geleden.Kijk als je 10 jaar geleden ernstige uitgezaaide kanker had,dan is de prognose nu niet veel beter,maar je krijgt nu veel minder snel uitgezaaide kanker.
Ze kunnen nu veel eerder ingrijpen,en je een veel langer leven geven.
12 jaar geleden
Niets is zeker, en zelfs dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee, dat is wat ik als antwoord kan geven. Op sommige gebieden zal er(enige) vooruitgang zijn geboekt en zou je meer kans hebben dan tien jaar geleden. Op andere gebieden is het nog steeds het zelfde aantal % gebleven.

Het is echter moeilijk te zeggen om dat ''die ziekte'' zoveel verschillende vormen heeft, dat je dit gewoon per geval moet zien.
Zo heb ik er de afgelopen jaren een aantal zien gaan, maar ook een aantal die het overleeft hebben(vooralsnog) En goede hoop hebben er van te herstellen.