Als vrouwen zich laten testen op het BRCA1-gen (erfelijkheid van borstkanker) hoeveel kans is het dat deze vrouwen dit ook daadwerkelijk hebben?

Lang niet iedere vrouw laat dit natuurlijk testen, dus de vrouwen die daarvoor in aanmerking komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Op zich is hier nog geen pasklaar antwoord op, omdat het onderzoek nog in volle gang is.

Interessant is het onderzoek van Margreet Ausums. Zij doet onderzoek naar dit erfelijke borstkankergen:

Hoeveel vrouwen hebben de afwijking
aan dat gen?
„In Utrecht hebben we de afgelopen
jaren bij 300 families erfelijke borstkanker
vastgesteld. Ongeveer 15 procent
van de vrouwen die borstkanker
hebben, komt in aanmerking voor
erfelijkheidsonderzoek. Van de jaarlijks
13.000 Nederlandse vrouwen
die borstkanker krijgen, zijn dat er
2.000. Elk jaar doen wij bij 300 borstkankerpatiënten
DNA-onderzoek.
Bij een klein deel wordt de afwijking
gevonden.”

Van de vrouwen die zich melden
voor informatie, is 65 procent gezond.
„Zij hebben (nog geen) kanker, maar
willen zich laten testen omdat borstkanker
in de familie voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en informatie, ben er toch veel wijzer van geworden ondanks dat het onderzoek nog niet bezig is.