kan je lichaam immuun worden voor gevaarlijke bacterien?

Bijvoorbeeld door een eerdere infectie? Ik denk dan vooral aan de gevaarlijke bacterien

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Antwoorden (3)

In principe is het zo dat na een infectie met een bacterie of virus, er een soort geheugencellen in het lichaam aanwezig blijven. Zodra de ziekteverwekker dan opnieuw jouw lichaam binnendringt, kunnen er veel sneller antistoffen worden aangemaakt die de indringer dan zo snel mogelijk aanpakken. Wel is het zo dat bij ziektes als AIDS, deze antistoffen niet sterk genoeg zijn om de ziekteverwekker aan te pakken en je dus een ziekte kunt aantonen aan de hand van die antistoffen.

Overigens zijn er verhalen van mensen die zelfs immuun zouden zijn voor het HIV-virus, dus in theorie zou het wel mogelijk moeten zijn. De praktijk wijst vaak anders uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het wel. doordat de witte bloedcellen in je lichaam de bacterie al eens hebben bevochten, hebben ze als het ware de stofjes ''klaarstaan'' die de bacteriën tegengaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zal het proberen makkelijk uit te leggen.
Indien er een virus of een bacterie in je lichaam indringt , gaan je T cellen (onderdeel van je witte bloedcellen) naar dat virus of bacterie, die zal het inspecteren en doorgeven aan de andere witte bloedcellen dat er een indringer is. Omdat het nieuw is en dus nog geen antistoffen heeft zal het dus moeten antistoffen aanmaken en dan pas kunnen ze het aanvallen. Dus indien dat virus of bacterie later weer het lichaam in kom kunnen ze dit direct verwijderen omdat ze die antistoffen al eens hebben gemaakt en dus herkenning direct is. Tegenoverstelling van vhpn zegt zoals (AIDS) HIV Virus zegt hij dat je lichaam te weinig antistoffen aanmaakt dit is onjuist. HIV zijn slimme virusjes die juist ongezien wordt door je immuunsysteem en dus niet herkend wordt. In zeldzame gevallen worden ze wel herkend en maken je T cellen wel antistoffen tegen dan ben je immuun tegen HIV Virus. Dit is zeldzaam maar gebeurt soms. 1 persoon is genezen van HIV Virus door stamceltransplantatie, dit kwam omdat de donor van de stamcellen immuun was tegen het HIV Virus. En de stamcelontvanger krijgt ook het gehele immuunsysteem van de donor mee daarom was hij genezen daarvan. Dus hopelijk heb ik het je wat goed uitgelegd. Ook zoals een vaccinatie is het zelfde principe die spuiten zo goed als bijna doden virussen binnen en je immuunsysteem witte bloedcellen ga het bekijken en antistoffen maken, vanaf dat virus binnen komt wordt je meestal dan ook niet ziek en wordt het direct verwijderd. Indien je toch ziek wordt spreken we van een nieuwe virus of een mutatie van 2 virussen of meer naar 1 virus. Hopelijk ben je wat wijzer met mijn tekst. Groeten Ritchie