Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor ontstaat de pijn in je botten veroorzaakt door leukemie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Mijn man heeft leukemie, maar geen pijn in zijn botten.

Door jouw vraag kan men gaan denken dat pijn in de botten bij leukemie hoort, en dat is dus niet zo.

Bovendien zijn er zo veel soorten leukemie en zo veel soorten mensen, dat je hier niet in algemene termen kan spreken.

Leukemie is een verzamelnaam voor verschillende vormen van bloedkanker, of preciezer kanker van witte bloedcellen (leukocyten).
Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt op basis van het celtype van de abnormale witte bloedcellen.

De lymfocyten, witte bloedlichaampjes kunnen bij leukemie allerlei infecties niet goed bestrijden omdat ze niet goed ontwikkeld zijn. Deze onrijpe lymfocyten zitten vooral in het beenmerg en het bloed.
En als het in het beenmerg zit, dan gaan je botten pijn doen.

Er worden niet genoeg neutrofielen aangemaakt. Dat is weer een onderdeel van de witte bloedlichaampjes.
Daarom krijgen patienten wel , na iedere chema, een injectie met Neulasta.
Neulasta stimuleert net als het lichaamseigen eiwit de aanmaak van deze neutrofielen. Daardoor wordt de verdediging van het lichaam tegen infecties ondersteund.

En omdat zich dat allemaal afspeelt in het hele lichaam,
kan dat ook gepaard gaan met hevige bot- en spierpijnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger ook leukemie gehad en ik had ook geen botten pijn.
Ik denk dat de pijn van de botten ergens anders verdaan komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer leukemiepatiënten klagen over pijnen in armen of benen (vooral ‘s nachts), dan wordt dat mogelijk veroorzaakt door ingroei vanuit de mergholte in het bot, met aantasting van het botvlies.
Ongeveer 4 tot 13% van de patiënten met acute myeloïde leukemie krijgt last van botpijn. Dat kan komen door uitzetting van het beenmerg, maar ook door leukemische artritis: pijnlijke, gezwollen gewrichten - wat vaker voorkomt bij kinderen met leukemie dan bij oudere patiënten.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Pijn in de botten worden niet veroorzaakt door leukemie, maar wel krijgen de meeste mensen die Leukemie hebben prednisone en dat kan pijn veroorzaken in de botten.

Ook dat moet je later na de behandeling stilletjes af bouwen niet in 1 keer dus.

Ook indien de persoon een stamsceltransplatatie achter de rug heeft kan dus ook wel pijn gaan krijgen in de botten. maar dit verschilt van persoon tot persoon.

Veel sterkte

Groeten Ritchie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding