Je kan verlamt raken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt antibiotica en als het verder gevorderd is krijg je een sterkere antibiotica kuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan best eventjes de informatie opzoeken via de internet-encyclopedie Wikipedia (zie link)

Ziekteverschijnselen
1) Stadium 1: Lokale huidinfectie; erythema migrans (EM)

2) Stadium 2: Vroege gedissemineerde infectie
2.1 Aandoeningen van het zenuwstelsel (neuroborreliose)
2.2 Gewrichtsaandoeningen
2.3 Hartaandoeningen

3) Stadium 3: Chronische Lyme-borreliose
3.1 Chronische neuroborreliose
3.2 Acrodermatitis chronica atrophicans (ACA)

Heb je dan nog bijkomende of meer specifieke vragen, is het makkelijker daarop te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1) Erythema migrans: rode vlekken op meerdere plekken op het lichaam en dan eens hier daarna weer daar. 2) Gedissemineerde infectie: een besmetting die zich overal IN het lichaam verspreidt, dus die naar alle organen gaat. 3) Neuroborreliose: een besmetting (infectie) van de hersenen of zenuwen met alle gevolgen van dien. Afhankelijk van welke zenuw aangetast is, werkt de betrokken zenuw niet meer. 4) Chronische Lyme-borreliose: als je ziekteverschijnselen hebt van de Lyme-ziekte gedurende een jaar of langer. 5) Acrodermatitis chronica atrophicans: meestal paarskleurige vlekken op handen of voeten (kan ook op onderarm of onderbeen) die niet meer weggaan en waarna de huid over de maanden en jaren heen flinterdun wordt.
Vaak wordt de ziekte van Lyme in 3 stadia ingedeeld, met per stadium specifieke symptomen. Deze indeling moet worden gezien als een model, waarvan de werkelijkheid vaak afwijkt. Per persoon kan de ziekte namelijk heel verschillend verlopen.
De ziekte van Lyme is een bacteriële infectie en wordt daarom bestreden met antibiotica. In Nederland volgen artsen meestal de CBO-richtlijnen, waarin maximaal 30 dagen antibiotica wordt aanbevolen. Dit zou voldoende zijn om alle Lyme-bacteriën te doden.

Maar de bacterie trekt zich vaak terug uit het bloed en gaat in weefsels zitten die voor de antibiotica moeilijk te bereiken zijn, zoals in de gewrichten en in het centraal zenuwstelsel. Verder heeft de Lyme-bacterie een zeer lange delingstijd en kan hij zeer lang in een rustfase blijven. In deze toestand heeft antibiotica geen effect.
Als de ziekte chronisch wordt, vereist dit een gemiddelde van 6-12 maanden van hoge dosis antibiotische therapie. Vele patiënten met de ziekte van Lyme hebben een behandeling nodig van 1-4 jaar, of tot de patiënt zonder symptomen is. Terugvallen komen voor en antibiotica ter onderhoud kunnen vereist zijn.

Symptomen die kunnen voorkomen kan je hieronder lezen (even doorscrollen naar onder):

http://www.lymenet.nl/info/symptomen-ziekte-van-lyme.htm