Is er een minimale hoeveelheid bacteriën/virus nodig om iemsnd te infecteren met een SOA?

Dus stel iemand komt in contact met zeer weinig bacteriën voor een bepaalde SOA, kan het dan zijn dat het aantal te weinig is om iemand te infecteren of is 1 bacterie/virus vaak al genoeg? En ook: kunnen SOA's dus overgedragen via openbare toiletten?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (1)

Feit: soa’s worden overgebracht via sperma, bloed, vaginaal vocht en bij contact tussen slijmvliezen. Slijmvliezen zitten onder andere in de anus, penis, de vagina en de mond. Organismes die soa’s veroorzaken, kunnen maar zeer kort buiten het menselijk lichaam overleven. Van een (vieze) toiletbril zul je dan ook geen soa oplopen.
de hoeveelheid bacteriën;virus doet er niet toe.