kan je aids krijgen door bloed op je hand als je een wondje hebt?

ik werk in een winkel en moet de hele tijd geld aannemen maar nu vandaag was er iemand die reddelijk aan het bloeden was en hij betaald maar nu heb ik schrik dat er met de munten bloed is meegekomen op mijn handen en nu zie ik dat ik aan de binnen kant een wond heb ben ik nu besmet? of heb je daar meer bloed voor nodig heb wel mijn handen gaan wassen met zeep zodra ik kon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon wond onder water houden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haydy, aids kun je krijgen door bloed op bloed. Om in aanraking te komen moet het toch buiten het lichaam komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haydy, dat heb je toch echt fout. Waarom hebben junkies vaak HIV? Omdat ze elkaars gebruikte naalden gebruiken. Die zijn soms al dagen uit een lichaam geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus zodra men gaat bloeden verdwijnt de besmetting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan alleen maar AIDS oplopen als die persoon AIDS heeft, weet je dat ?

Het beste antwoord

Waarom ben je zo bang voor hiv/aids? Was deze persoon hiv-positief, of heb je reden om dat te vermoeden? Het is natuurlijk niet heel fris als iemand jou een bebloed muntje aangeeft, maar ik zou persoonlijk niet direct aan aids denken, om eerlijk te zijn. Niet dat de kans dat die persoon besmet was, afwezig is, maar toch.

Om besmet te raken met HIV, moet het virus je bloedstroom inkomen. Bij een klein, ondiep wondje, zal dat niet snel gebeuren. Daarbij zeg je dat een bebloed muntje aangepakt hebt, dus echt veel contact met jouw wondje kan er ook niet geweest zijn. Of wacht, ik zie dat je "wond" schrijft, niet "wondje". Het hangt vooral af van de grootte van je eigen wond. Als die dusdanig groot is dat er echt iets binnen heeft kunnen dringen, dan kán het zijn dat er iets is overgedragen via het bloed. Maar zoals je het beschrijft, dus een bebloed muntje, en dat je later zag dat je een wond had (die zal dus niet groot geweest zijn, lijkt me dan) is de kans op een eventuele hiv-besmetting echt nihil.

Als je weet dat deze persoon besmet was, en je had een redelijk grote wond, dán zou ik wel contact opnemen met de huisarts. Dat laatste moet je ook doen als je je ondanks geruststellende woorden hier, toch ongerust blijft maken. Je huisarts kan je betere uitleg geven, en eventueel zekerheid door middel van een bloedonderzoek, en dat kunnen wij hier niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kans dat je besmet bent is erg klein maar wel aanwezig. voor de zekerheid zou ik me toch maar even laten testen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als uw bloed met elkaar vermengd is (dus uw wond was open) is er kans dat u het heeft opgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor besmetting via bloed is er een redelijke hoeveelheid bloed benodigd. Indien het slechts wat vlekjes betreft is het besmettingsgevaar niet heel groot. Wilt u zekerheid dan raadt ik u aan de huisarts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het een man van 70 of was het een jong iemand? Oogde hij als een verslaafde?
Als het een man van 70 is heb je al minder kans om besmet te worden.
Zoals je verteld is er een kleine kans... Het kan idd door bloed op een wondje worden doorgegeven.