Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoeveel bloed heeft een kind van 1?

mijn kleine neefje van net 1 jaar en 1 maand heeft te weinig bloed in zijn lichaam, maar 1,5 liter. hoeveel liter heeft een 1 jarig kind over het algemeen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat ligt een beetje aan het gewicht van dat kind. Ik heb vroeger ooit eens geleerd dat ongeveer één-vijfde van je lichaamsgewicht bloed is. Dus als dat kind nu +/- 7,5 kg weegt, dan klopt dat wel ongeveer.

Willem Wever zegt: Een pasgeboren baby heeft 300-400 ml bloed, dat is ongeveer de hoeveelheid van een blikje cola. Een volwassen man heeft wel meer dan 10x zoveel bloed, ongeveer 5 - 6 literflessen vol. Een precies cijfer kan ik niet vinden voor een kind van ruim een jaar, maar ik denk dat 1,5 liter bloed voor een kind van een jaar wel genoeg is. Kan het niet zijn dat het kind bloedarmoede heeft? Dat is iets anders.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100