hoeveel bloed heeft een kind van 1?

mijn kleine neefje van net 1 jaar en 1 maand heeft te weinig bloed in zijn lichaam, maar 1,5 liter. hoeveel liter heeft een 1 jarig kind over het algemeen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
6.6K

Antwoorden (2)

Dat ligt een beetje aan het gewicht van dat kind. Ik heb vroeger ooit eens geleerd dat ongeveer één-vijfde van je lichaamsgewicht bloed is. Dus als dat kind nu +/- 7,5 kg weegt, dan klopt dat wel ongeveer.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat je formule niet helemaal klopt. Een volwassene heeft ca 5 liter bloed. Stel die weegt 75kg, dan is dat 1/15.
Willem Wever zegt:
Een pasgeboren baby heeft 300-400 ml bloed, dat is ongeveer de hoeveelheid van een blikje cola. Een volwassen man heeft wel meer dan 10x zoveel bloed, ongeveer 5 - 6 literflessen vol.

Een precies cijfer kan ik niet vinden voor een kind van ruim een jaar, maar ik denk dat 1,5 liter bloed voor een kind van een jaar wel genoeg is.
Kan het niet zijn dat het kind bloedarmoede heeft?
Dat is iets anders.