Waarom wordt een beenmergpunctie niet onder narcose gedaan? Je hoort altijd dat het zeer pijnlijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
7.2K

Het beste antwoord

Dat is een bezuinigingskwestie.
Kinderen inder de 12-14 worden doorgaans wel met een roesje door deze ingreep heen geholpen.
Narcose is vrij kostbaar en vergt een operatiekamer.
Ik denk dat als alle specialisten deze ingreep zelf zouden ondergaan zelf snel tot de conclusie komen dat je dan even "weg "gemaakt zou moeten worden.
Wel zijn er nu nieuwere methoden die vooral het nemen van een biopt minder pijnlijk maken, het opzuigen van het beenmerg zelf is niet te verdoven en is pijnlijk omdat er door onderdruk in de botholte beenmerg opgezogen wordt.
met lachgas oid zou dit al veel draaglijker gemaakt kunnen worden en veel mensen lopen een trauma op door de beenmergpuncties, wat vermeden kan worden door goede anesthesie.
Om het kostenaspect en het (geringe) risico van anesthesie wordt alleen plaatselijk verdoofd wat beslist onvoldoende is.
Met dalmadorm ed. zou de ingreep ook al draaglijker zijn.
Het argument is dat de ingreep relatief kort duurt, de naald (of beter botboor) zit 1-2 minuten in je lichaam.
Zelf pleit ik ook voor anesthesie, mensen bij wie dit onderzoek nodig is hebben geen verdere belasting nodig, in tegendeel.
Nu pas krijgen mensen bij een bevalling een ruggenprik, wat voor de helsdeuren weggehaald moest worden terwijl in vele landen dit al jaren de praktijk was.
Ook voor een cristapunctie zou mogelijk een ruggenprikanesthesie mogelijk zijn.
Patienten zouden zich moeten verenigen om dit af te
dwingen.
Bij patienten de zeer angstig zijn voor pijn of niet cooperatief (kunnen) zijn wordt wel (net als bij kinderen)
algehele anesthesie ingezet.
Na een beenmergpunctie behoren niet weinigen tot die categorie.
Dus vragen om algehele anesthesie is een aanrader.
Helaas ben ik een ervarinsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt door twee dingen:

1. Het kostenplaatje, een plaatselijke verdoving is goedkoper dan een algehele anesthesie.
2. als je de complicaties en bijwerkingen van algehele anesthesie afweegt tegen de pijn en ongemak van de patiënt is het kiezen voor een plaatselijke verdoving de juiste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondertussen heb ik zelf al een hele hoop beenmergpuncties echter de rug. Bij mij wouden ze ook nooit onder narcose leggen. De reden is uiteraard ook het geld maar ook de situatie waar de persoon in is. Indien bijvoorbeeld een zware bloedarmoede heeft, en ze leggen je bijvoorbeeld onder narcose, zou het wel eens kunnen dat je er in blijft en niet meer wakker wordt. Dat was het antwoord van mijn dokter toen. Omdat je lichaam het heel misschien niet aankan dus er zijn verschillende situaties als ze een beenmergpunctie doen is dit toch in 99% van de gevallen dat je lijd aan bloedarmoede daarom doen ze ook een beenmergpunctie waar het bloed ontstaat dus de stamcellen in het beenmerg.
Er zit altijd een risico aan vast en daarom doen ze dit liever plaatselijk verdoving. Ik moet ook zeggen er zit altijd wel een verschil in wie de beenmergpunctie doet, ik ken een dokter die het bijna helemaal pijnloos doet.

Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens dat het meestal om bloedarmoede gaat. Mijn vader moest wel eens een punctie voor een botziekte, en ik hoor het ook wel als bij iemand kanker is ontdekt.
Ze zouden dit dan toch van geval tot geval kunnen bekijken? Als narcose risico's geeft, oké, dan is het niet anders. Maar dat is niet vaak zo volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt kanke leukemie wordt op die manier bekeken.
Wat is leukemie denk je dat is een kankercel die de andere cellen aanvallen zodat je in een bloedarmoede terecht komen. Beenmergpunctie is altijd om de stamcellen te bekijken dus het aanmaak van elke bloedcel en kankercel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je spreekt over ene botziekte dus een botboor dat is geen beenmergpunctie , beenmergpunctie is het sap dat uit het beenmerg wordt getrokken maar een botboor is een stukje bot dat ze uit het beenmerg halen dan spreken we wel over een botboor en geen beenmergpunctie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uiteraard zeggen ze vlug we doen ene beenmergpunctie maar eigenlijk in dat geval is het een botboor dus eigenlijk meer pijnlijker dan een beenmergpunctie. Botboor doen ze om de ziekte te kunnen vaststellen dat stukje bot laten ze kweken in ene labo voor 14 dagen of langer daaruit zien ze wat er mis is en zo wordt de ziekte vastgesteld. Een beemergpuktie is om te kijken hoe de stamcellen zich ontwikkelen ook om de kankercellen te bekijken. Botboor doen ze meestal om te kijken wat er mis is om eigenlijk de ziekte te kunnen vaststellen en is pijnlijk dat heb ik ook enkele keren moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard botboring wordt meestal samen met opzuiging gedaan. Maar een botboring is niet elke keer dit wordt meestal 1 tot 2 keer gedaan om de vaststelling van de ziekte te vinden. Mijn pijngrens is zeer laag ik heb een naaldenfobie als ik een naald zie kom ik gek en toen kwamen de beenmergpuncties en botboring deed zeer pijnlijk tot ik na enkele maanden overgeplaatst werd naar een andere ziekenhuis waar dat ze de stamceltransplantatie gingen doen die professor kon dit blijkbaar zo goed dat ik het bijna niet voelde en de beenmerg puncties daarna ook niet. Hij staat blijkbaar daar in bekend dit zo goed als pijnloos te doen. Hij neemt zijn tijd zoals de verdoving in laten werken. Deed zelfs meer pijn om te verdoven dan de Punctie zelf als hij het heeft verdoofd gaat hij de kamer uit en komt na 15 minuten terug zodat het zeker goed is verdoofd. Ik zere bang wachten tot hij er aan het wenen enz maar voelde zo goed als geen pijn begreep niet waarom ik weende nadien ik dacht dat het pijn ging doen omdat ik het zo ook gewend was. Moet wel zeggen het is een genie op dat vlak en als er een punctie of botboor moet gedaan worden zou ik naar geen andere dokter meer willen gaan.
Ik denk gewoon dat vele dokters geen tijd voor vrij maken ze spuiten verdoving en ze beginnen er aan in de plaats van 15 minuten te wachten ze wachten veel te kort wat dus ook pijnlijker is. Uiteraard mijn bloedwaarde is nu goed ik zou nu wel onder narcose kunnen indien er een beenmergpunctie wordt gedaan omdat ik toch goede bloedwaarden heb nu.