wat is een fundusfoto ?

en waar dient hij voor / wat is er op te zien.
het schijnt met diabetes te maken te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Antwoorden (2)

Het is een foto van het netvlies, om te zien hoe het met de kleinste bloedvaatjes van het netvlies is gesteld.

Het nemen van een foto van het netvlies: de fundusfoto gaat als volgt:
U neemt plaats achter een funduscamera, waarmee van elk netvlies twee foto’s worden gemaakt. Het onderzoek is weinig belastend en pijnloos. In principe hoeft u zich niet voor te bereiden. De fundusfoto maakt het netvlies en de vertakkingen van het vaatstelsel in het netvlies zichtbaar. Op deze foto kunnen vroege afwijkingen worden ontdekt, nog voordat er blijvende schade is opgetreden.

Het onderzoek duurt ongeveer 10 minuten en wordt verricht door een optometrist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal duidelijk, bedankt !
Hallo,

Toevallig zit mijn moeder in die branché.
Zoals hierboven de werking staat vermeld, is een fundusfoto handig om bijvoorbeeld staar te ontdekken in je oog. heb het zelf ook al is gedaan en je moet in een soort computer kijken met beiden ogen. Je volgt een paars lampje en wanneer je ogen goed staan, wordt er een foto gemaakt van je netvlies. Je kunt dan mooi de gele en blinde vlek ook zien.
Niet iedereen is geschikt voor zo'n foto. Je kunt ook eventueel nog oogdruppel krijgen om het oog wat vochtiger te maken, om een scherper beeld te krijgen van het netvlies.

succes :)