Is het syndroom van Asperger erfelijk?

Dus als je het syndroom zelf hebt, hebben je kinderen dan een verhoogde kans dit ook te krijgen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Graag met bronverwijzing, dank u.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Het beste antwoord

Veel onderzoek toont erfelijkheid aan. Zie http://www.oudersvanautisten.nl/ass-erfelijk.php
Afgaande op mijn eigen, subjectieve, ervaring kan ik dat volmondig beamen. Ik heb 2 kinderen, beide met het syndroom van Asperger. Mijn man heeft geen diagnose (nodig), maar (h)erkent veel. Daarnaast zien wij autistische trekken bij familieleden. Ook bij bekenden met autistische kinderen zien wij veel ouders met autistische trekken, al dan niet zelf met een diagnose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Autisme is erfelijk, het syndroom van Asperger kan dus ook erfelijk zijn, daar wordt nog volop onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het van me vader. maar ik ben alsnog heel anders dan hij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Autisme, waar asperger onder valt is genetisch bepaalt, dat betekend dat er in families vaak meerdere mensen met dit syndroom zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Syndroom van Asperger is niet altijd erfelijk. Rondom het Asperger syndroom hangen nog steeds heel wat vraagtekens. Er moet nog heel wat onderzoek gebeuren alvorens men een duidelijk beeld over deze aandoening heeft ontwikkeld.

Op de eerste plaats is er nog altijd weinig of niets ge weten over de exacte oorzaak van het Asperger syndroom. Er zijn echter wel steeds sterkere aanwijzigingen dat de aandoening erfelijk is, waardoor ze zodoende genetisch zou worden doorgegeven.

Zekerheid daaromtrent heeft men echter nog altijd niet. Vast staat alleen dat het Asperger syndroom vaker in sommige families opduikt dan in andere.