Waarvan word Cytostaticum gemaakt?

Een chemo ingebracht door infuus om kanker cellen te doden of af te remmen, dat weet ik inmiddels al maar waar word Cytostaticum van gemaakt, waar komt het vandaan... Dat het giftig is weet ik....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.6K

Het beste antwoord

Het is een van mosterdgas afgeleide verbinding.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de haven van de Italiaanse stad Bari gebombardeerd, waarbij een Amerikaans schip beschadigd werd dat het strijdgas stikstofmosterd aan boord heeft.

Het valt de Amerikaanse arts Cornelius Packard Rhoads op, dat bij de besmette patiënten het aantal witte bloedcellen dramatisch gedaald is, terwijl de rest van hun weefsel onaangetast lijkt. Rhoads bedenkt dat mosterdgas gebruikt kan worden voor de behandeling van lymfekanker en leukemie.

In Amerika stellen de farmacologen Louis Goodman en Alfred Gilman rond dezelfde tijd vast dat mosterdgas sneldelende cellen beïnvloedt. In 1946 wordt uit mosterdgas het allereerste chemotherapeuticum ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
twee antwoorden die antwoordt hebben gegeven op mijn vraag, toch deze een beetje meer achtergrond info, bedankt

Andere antwoorden (2)

Chemotherapie is een behandeling met medicijnen, cytostatica genaamd, die erop gericht is om het proces van celdeling stop te zetten. De delende cellen - dus normale cellen zijn getroffen - maar met name kankercellen Omdat daarvan meer relatief bezig zijn met deling .de normale cellen herstellen zich na chemokuur. Chemokuur is niet giftig maar het is een soort behandeling van kanker en de bijwerkingen zijn haaruitval en misselijkheid en duizeligheid maar ze allemaal vergeven na het stoppen van chemokuur geleidelijk. De haarwortelen worden herstellen en je haar wordt gegroeid na drie of vier maanden maar je moet veel bewegen anders je zou komt snel aan

Toegevoegd na 5 minuten:
Cytostatica is een meervoud van het woord cytostaticum en het betekent chemotherapie en dit woord komt van het engelse woord cystotatic .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chemokuur is doorgaans een cocktail van verschillende stoffen,vooral giftige. De opzet is dat de kankercellen er veel meer last van hebben dan gezonde cellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel de bron vermelden als je een tekst kopieert Enammisc!
Cytostatica (Chemotherapie)
Chemotherapie is vlak na de Tweede Wereldoorlog geïntroduceerd, nadat onderzoek naar mosterdgas (cyclophosphamide) had uitgewezen dat deze stof een vernietigende uitwerking heeft op levende cellen. In het bijzonder cellen die zich snel splitsen, zoals in de darmen, het beenmerg en de lymfeklieren. Naar aanleiding van dit onderzoek kwamen artsen op het idee om mosterdgas te gebruiken voor de vergiftiging van kankercellen, die zich sneller splitsen dan elke andere soort cellen in het lichaam Op deze manier is chemotherapie ontstaan en tegenwoordig is het een veelgebruikte manier van medicatie bij kanker.