Ziekte van Pfeiffer, oftewel klierkoorts.

Het werd ook wel de kusziekte genoemd, omdat het vaak voorkomt bij jonge mensen, net in de pubertijd, voor het eerst gezoend enzo.

De besmetting gebeurt naar men aanneemt vaak via speeksel, de reden waarom klierkoorts wel eens de kusziekte wordt genoemd. Omdat de incubatietijd zo lang is, is dit echter vrijwel nooit te bewijzen.

De besmetting vindt vaak plaats door personen die de ziekte reeds gehad hebben. Het Epstein-Barrvirus blijft immers het hele leven latent aanwezig, en kan gereactiveerd worden en zo besmettelijk zijn.

Het treedt meestal op bij kleine kinderen en jonge volwassenen. In het eerste geval blijven de symptomen vaag en wordt de diagnose vaak niet gesteld.
50% van de kinderen schijnt de ziekte voor het 5e jaar al gehad te hebben.
Van de volwassenen heeft 80% antistoffen, wat betekent dat de meeste mensen deze infectie in hun leven doormaken. De meesten van hen weten dit niet - de ziekte is vrijwel onopgemerkt verlopen als een keelpijntje of een griepje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ziekte van pfeiffer is dus een infectieziekte veroorzaakt door het Epstein Barr virus.

Toegevoegd na 20 seconden:
zonder "dus"...