Wat is het verschil tussen cysten en kanker ?

Ik heb op zowiezo op 2 plekken in mijn lichaam cysten.
Maar hoe weten ze nou dat het een cysten is en geen kanker ?
Ze hebben niet eens een biopt genomen ze zeggen meteen dat het cysten is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
43K
paulus811
12 jaar geleden
Hebben ze ook geen bloedonderzoek gedaan? Dat is wel gebruikelijk om uit te sluiten dat het een gezwel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bij de ene cysten wel en is een scan gemaakt en bij de andere niet dat zei hij aan de hand van een echo onderzoek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cysten hoeven niet altijd kanker te zijn. Het kan wel maar hoeft niet. Daar moeten ze dan verder onderzoek naar doen. Kijk maar eens in het woordenboek wat de betekenis van cyste is.

Antwoorden (3)

Een cyste is een goed-aardig gezwel , de benaming kanker wordt vaak pas gebruikt bij een kwaadaardig gezwel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou, dat is mijn inziens anders:
Je hebt goedaardige kankercellen en kwaadaardige kankercellen.
En je hebt de cyste, die heeft niets met (woekerende)kankercellen te maken maar is gewoon een vochtophoping onder de huid.
Een cyste is een ophoping van vocht op een bepaalde plek. Het voelt als een bobbel/knobbeltje. Ik heb ze zelf ook gehad en men heeft gewoon het vocht eruit gehaald met een naald en klaar. Ik had ze zelf al ontdekt en in het ziekenhuis heeft men foto's genomen waarop men zag dat het cysten waren.
Kanker is een woekeren van de cellen. Dat kan ook als een bobbel/knobbeltje voelen.
Als jij je er onzeker bij voelt is het goed om weer naar de dokter te gaan en te vragen om een goed onderzoek.
Het is echt niet nodig om je ongerust te maken over een cyste, dat is totaal onschuldig, maar dan moet jij er zelf wel van overtuigd zijn dat dat het echt is.
Dus, gewoon om helderheid vragen, daar heb je recht op en dat zorgt voor innerlijke rust.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je zeker dat het cystevocht niet onderzocht is, Kristal? Want aspiratie wordt namelijk ook aanbevolen bij twijfel, en om een juiste diagnose te stellen.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk Sis, het is inderdaad onderzocht, ook al waren ze er zelf eigenlijk wel van overtuigd dat het alleen vocht was.
Een cyste is een zakje gevuld met vloeistof. Ze kan in elk lichaamsdeel voorkomen, met inbegrip van je botten, organen en zachte weefsels. De meeste cysten zijn goedaardig, maar sommige kankers kunnen kwaadaardige cysten vormen. Met “kwaadaardig” wordt kanker bedoeld.

Echografisch ziet men vaak duidelijk het verschil tussen een cyste en een kwaadaardig letsel. Bij twijfel, bijvoorbeeld wanneer de cyste een ingedikte inhoud heeft, of wanneer de wand van de cyste onregelmatig afgelijnd is, kan een bijkomende biopsie of aspiratie van het cystevocht aanbevolen worden om aan de hand van microscopisch onderzoek van dit materiaal de uiteindelijke diagnose te kunnen stellen. In principe ontaardt een cyste niet in een kwaadaardig letsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou Sis, dit is het juiste antwoord lijkt me zo, inhoudelijk juister dan het mijne.
+1 !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal :)