Hoe kan fijn stof de longen aantasten? en welke ziektes kunnen optreden?

Toegevoegd na 30 minuten:
ik heb twee verschillende dingen gezien:
- het stof tast het slijmvlies aan, zodat het dikker wordt.
- door stof slibben de bronchiën dicht.
heeft dit met elkaar te maken, of gebeurt dit beide, afzonderlijk van elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Als je maar lang genoeg in een stoffige omgeving werkt of op een andere manier stof inademt, kunnen uiteindelijk je bronchiën (de kleinste vertakkingen van je luchtwegen) dichtslibben. Hierdoor krijg je problemen met de opname van zuurstof in je lichaam. De ziektes die je als trefwoorden noemt, zijn inderdaad vrij kenmerkende aandoeningen die hier aan ten grondslag liggen. Wat ik nog mis in het rijtje is silicose, oftewel stoflongen. Deze beroepsziekte is met name veel mijnwerkers fataal geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je longen bestaan uit hele kleine blaasjes waar bloedvaten doorheen lopen.
Daar vindt de overdracht van zuurstof uit de lucht naar je bloed plaats en de andere kant op: kooldioxide uit je bloed naar de lucht.

Fijn stof bemoeilijkt deze overdracht en/of verstoort deze helemaal

dus je wordt kortademig om te beginnen

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook de link, het heet stoflongen en met een mooi woord Pneumoconiose