Wat is een geschikt matras voor mensen met epilepsie?

Ik zoek een matras die geschikt is voor mensen met epilepsie. Ook wil ik graag weten waarom het geschikt is. En bestaan die uberhaupt wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat er een matras bestaat voor mensen met epilepsie. Wél kan je een 'Epilepsiesensor' onder je matras plaatsen. Deze sensor controleert de hartslag en ademhaling en geeft een melding bij epileptische aanvallen.

Er bestaat ook een speciaal hoofdkussen dat extra veiligheid biedt. Dat heet een 'Doorademkussen'. Het zo genoemde doorademkussen beschermt tegen verstikking. Doordat je met het gezicht in het (normale) hoofd kussen valt tijdens een aanval, wordt de omgeving van je mond afgesloten en kan je geen of onvoldoende lucht meer krijgen. Op dat moment is er gevaar voor verstikking.

Het Rhombo-Fill kussen bestaat uit polyurethaan, is stofvrij, anti-allergeen en vormvast. Verder heeft het uitstekende drukverdelende eigenschappen. (er zitten een soort holle buisjes in).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als epilepticus en vanuit mezelf sprekend: elk matras is geschikt mits je er goed op slaapt.
Je moet kijken naar wat voor aanvallen iemand heeft en of die gevolgen hebben waar je rekening mee moet houden.
Ik heb grote aanvallen, alleen in m'n slaap, en dan plas ik ook in bed, dus ik heb om m'n matras een waterdicht hoeslaken (met elastiek rondom), plus een ehm... direct de naam kwijt, kom hoe heet het... Zo'n dik laken, geen badstof maar een heel dichtgeweven en dikke stof, om het zweterige effect van het waterdichte laken te voorkomen.
Daarop dan een gewoon hoeslaken.
Desondanks is het handig als er een afritsbare, wasbare hoes om de matras zit, als je erg tekeer gaat tijdens een stuip kan het zijn dat de onderlakens gaan verschuiven en je bed toch nat wordt aan de rand, dan kun je die hoes tenminste wassen.

Ander puntje om op te letten geldt niet zozeer de matras maar het bedframe, en alleen als je lang bent.
Ik ben 1.86, tel daarbij op dat je nooit met je hoofd helemaal tegen de bedrand ligt en dat je als je languit ligt ook vaak je voeten strekt.
Als ik een aanval heb in een bed van de standaard twee meter, trap ik al stuipend een voeteneind aan gort, als dat aanwezig is, met als extra risico schade aan mijn voeten. Dus voor een lange epilepticus zou ik of een extra lang bed adviseren of een bed zonder 'voetenplank'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Bedoel je molton?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bingo! Dank je wel, zo vervelend als je er niet op kunt komen (en dan midden in de nacht wakker worden en het woord roepen dat je zoekt ;p).
Er bestaan allerlei hulpmiddelen voor mensen met epilepsie om te slapen. Neem anders even contact met ons op, wij beantwoorden met alle plezier de vragen waar je mee zit.

Jorn
Nationaal Epilepsie Fonds
Epilepsie Infolijn