Wat is precies vloeibare longkanker ?

en is er behandeling mogelijk

Toegevoegd na 17 minuten:
ik heb er zelf ook nog nooit van gehoord maar een buurman vertelde dat hij dat heeft dus werd ik nieuwsgierig vandaar mijn vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Pieter2011
12 jaar geleden
Vloeibare longkanker? Dat bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik loop al geruime tijd mee in de gezondheidszorg en ik pretendeer echt niet alles te weten maar van 'vloeibare longkanker' heb ik nog nooit gehoord. Kun je er iets meer over vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs google heeft er nog nooit van gehoord. Tot nu toe, doordat deze vraag is gesteld.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoelt hij daarmee dat er ook vocht in zijn longen zit. Dat vocht heet pleuravocht.

Pleuravocht treedt op als vocht zich tussen de vliezen van de pleura, het dubbele vlies tussen de longen en de borstkas, verzamelt. Door het opgehoopte vocht wordt de long eronder ingedrukt, wat geleidelijk kortademigheid veroorzaakt.

In de meeste gevallen is het longvlies zelf ontstoken en produceert het vocht bvb bij pleuritis, maar het kan ook door longkanker komen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vroeg ook of er een behandeling voor is.
Als het vocht aan kanker is gerelateerd, wordt de daarvoor verantwoordelijke kanker behandeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is nogal gissen maar ik vind jouw brainwave helemaal niet slecht. +1

Andere antwoorden (2)

Een wetenschappelijke term voor longkanker is 'neoplasma pulmonum'. Mogelijk dat je buurman die term opgepikt heeft en 'plasma' met vloeibaar heeft geassocieerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apart, normaal gesproken als het over longkanker gaat, valt dit onder solide kanker. De kanker zit namelijk in een orgaan.
Niet-solide (vloeibare) kanker zit niet in een orgaan maar in vloeibare substanties.

Ik gok erop dat je buurman een kwaadaardige tumor bedoelt die in de longen is begonnen en die zich verspreidt?