Hoe kan SLE ontwikkelen bij mensen die al een longaandoening hebben? Is het erfelijk en kan het dodelijk zijn?

Ontwikkeling je sneller een schade aan de longen door de SLE? Kan je dit proces vertragen door medicijnen? En versnellen als je stevig rookt?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is niet voor mezelf, maar voor iemand anders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de dokter.

Antwoorden (1)

SLE is een chronische ziekte. De ziekte kan niet echt worden genezen. Meestal heeft lupus een op- en neergaand verloop. Opvlammingen worden afgewisseld met rustige periodes. Roken is wel een risico.

De levensverwachting is de laatste 40 jaar enorm verbeterd en is nu statistisch praktisch normaal (93% overleving 10 jaar na de diagnose). Dit is op de eerste plaats toe te schrijven aan snelle diagnose, beter gebruik van medicatie en verbeterde mogelijkheden om complicaties van de ziekte te behandelen.

Verscheidene genetische factoren zijn belangrijk. Het is onwaarschijnlijk dat al deze factoren overgeërfd worden. Daarom is lupus geen erfelijke ziekte, maar heeft men toch een grotere kans op lupus wanneer een eerstegraads verwant(e) de ziekte heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de bijgevoegde website kan je met al je overige vragen terecht. Er is ook een forum met lotgenotencontact voor mensen met SLE.