Kan ik door slechte eetgewoontes bij mezelf suikerziekte veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Een slecht voedingspatroon is de belangrijkste oorzaak van diabetes. De hoofdoorzaak van diabetes type 2, die lang niet altijd met insuline behandeld hoeft te worden, is insulineresistentie. Dat wil zeggen dat de insulinereceptoren in de lichaamscellen, die het transport van glucose moeten regelen, meer insuline nodig hebben om hun werk te doen.

Die verminderde gevoeligheid voor insuline wordt door verschillende factoren veroorzaakt: erfelijkheid, waarbij ook de etnische afkomst (Turks, Marokkaans, Indiaas, dus ook Surinaams-Hindoestaans) een rol speelt, gebrek aan lichaamsbeweging en vooral door verkeerde voedingsgewoonten.

Vaak wordt overgewicht als hoofdoorzaak van diabetes type 2 genoemd maar dat overgewicht is, evenals de diabetes, voornamelijk het gevolg van insulineresistentie.

Van de suikerindustrie mogen we niet te hardop zeggen dat suiker diabetes veroorzaakt. Dat suiker op zich geen diabetes veroorzaakt klopt ook wel maar, en nu komt het, het gaat erom wat er juist NIET in de suiker zit. Verreweg alle suiker wordt in geraffineerde vorm geconsumeerd, al dan niet verwerkt in fabrieksvoedsel. Hetzelfde geldt voor graanproducten, die eveneens meestal worden geraffineerd.

In geraffineerde voedselproducten ontbreken vezels en de spoorelementen, die noodzakelijk zijn voor onze stofwisseling, dus ook voor de insulinehuishouding. Voorbeelden zijn zink, vanadium, koper, mangaan, chroom en ijzer. Een tekort aan zink en een gestoorde insuline-activiteit doen een verhoogde behoefte aan energie met een sterke voorkeur voor zoet ontstaan. Daardoor dreigt de voedselkeuze nog meer te verschuiven naar tussendoortjes die uit geraffineerde koolhydraten bestaan.

Diabetes type 1, voor de volledigheid, is een auto-immuunziekte. Dat betekent dat het eigen afweersysteem het probleem heeft veroorzaakt. Normaal ruimt het afweersysteem alleen schadelijke indringers op in het lichaam. Bij diabetes type 1 heeft het afweersysteem per ongeluk de cellen die insuline aanmaken aangevallen. Daarom moet iemand met diabetes type 1 zelf insuline inspuiten om te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, helaas kan dat :-(
Meer hierover kun je vinden op de site van voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij door jouw eetgewoontes (aanzienlijk) overgewicht hebt, heb je een verhoogde kans op diabetes mellitus type 2.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ongezond eten, weinig beweging, langdurig overgewicht en genetische aanleg er voor, kan een oorzaak zijn diabetes te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn diverse soorten diabetes. De meest voorkomende zijn diabetes type 1 en 2.

Diabetes type 1 wordt niet veroorzaakt door slechte eetgewoontes.

Diabetes type 2 wordt vaak veroorzaakt door slechte leef- en eetgewoonten, maar niet altijd. Het kan ook erfelijk zijn. En oudere mensen krijgen het soms, omdat door de leeftijd het lichaam onvoldoende insuline aanmaakt.