In welke apotheek kan ik mijn bloedsuiker laten controleren? Ivm actie betreffende diabetes.

Ik heb een paar keer een radiospotje gehoord over apotheken waar je je bloed kunt laten prikken om te controleren of je diabetes hebt. Nu kan ik er niets over vinden op internet, en ik dacht dat het toch deze week was. Waar vind ik een apotheek waar ik me kan laten controleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Een paar jaar geleden ben ik 's middags geweest (ik val in de risicogroep), en toen had ik flink gesnoept die dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, de test is NOOIT waardeloos. Als je namelijk al een flink end op weg bent suiker te krijgen, is dat zowel nuchter als niet nuchter te meten. Bij een hoge uitslag (7-8+) zullen ze je, als je niet nuchter bent, de volgende dag nog eens vragen nuchter te komen prikken. Maar als-ie (zoals bij mij) dan ondanks dat je net gelunched hebt boven de 12 is, dan weet je ook al genoeg hoor. Alsnog nuchter geprikt de volgende dag (11) en toen doorverwezen naar de huisarts.
In het lulligste geval heb je een heel hoge bloedsuiker (8 of 9) maar net een punt vlaai op ofzo, of een witte boterham. Dan schrik je wellicht even terwijl er niks aan de hand is. Je krijgt er ook keurig een briefje bij met welke nuchtere en niet nuchtere waardes aanleiding zijn verder te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site die Marleen opgeeft vind ik dit: Heeft u een verhoogd risico? Doe dan de bloedsuikertest in de apotheek. Het is niet noodzakelijk dat de test op een nuchtere maag gedaan wordt. De meting gebeurt door een klein vingerprikje. Binnen vijf seconden is uw bloedsuikerwaarde gemeten. Een verhoogde waarde kan wijzen op diabetes, maar er zijn meer factoren van invloed. De betekenis van uw waarde wordt gelijk met u besproken.
Mocht diabetes vermoed worden, dan wordt u geadviseerd om contact op te nemen met de huisarts. In sommige gevallen zal de apotheker een afspraak maken voor een tweede (nuchtere) meting. Toen ik een paar jaar geleden liet prikken, had ik echt veel koek op die dag. Toch een waarde van nog geen 5. Kennelijk kan een gezond lichaam dat allemaal hebben. Ik kan me dus niet voorstellen dat je van een punt vlaai of een witte boterham zo zou pieken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch kan dat, als je er al wat gevoelig voor bent of langzaamaan minder gevoelig begint te worden voor insuline. Dan kan de bloedwaarde normaal gesproken best binnen normale waarden liggen, en ineens even pieken als je echt veel suiker / zetmeel hebt binnen gekregen. Toch hoef je dan nog niet an de medicijnen of op dieet, maar moet je er al wel alert op zijn. En inderdaad, een gezond lichaam moet dat prima kunnen hebben. Maar tussen de uitersten helemaal gezond en helemaal diabetes, zit een heel groot grijs gebied, en DAT zijn de mensen die ze met die test willen proberen vroegtijdig op te sporen.

Het beste antwoord

In ELKE apotheek. Gewoon even vragen aan de balie, want meestal doen ze het discreet in een ander kamertje. Bij mij is het zo vorig jaar ontdekt tijdens die zelfde actie.

Toegevoegd na 26 minuten:
Tot mijn verbazing zijn er inderdaad wat apotheken die NIET meedoen. Op deze site echter (zie link) kun je door het invoeren van je postcode de dichtsbijzijnde deelenemende apotheek vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb op de site van mijn eigen apotheek gekeken, en die reppen er niet over. Vreemd toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er uit. De beide apotheken op het dorp doen het allebei één dag. Vrijdag kan ik dus gaan prikken.
Toch raar dat het niet op de website te vinden was.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanmorgen laten prikken, en het was te hoog. Een waare van 8.1, niet nuchter. Volgende week dus naar de huisarts. Ik ben wel blij dat ik geweest ben, bedankt voor het meedenken.

Andere antwoorden (2)

Ga nou gewoon naar je huisarts. Niet dat ik geen vertrouwen in de apotheek heb maar die meet één aspect en bij afwijkingen moet je alsnog naar je huisarts. Eén enkele bloedsuikerwaarde is maar een momentopname die iets kan zeggen maar je voor hetzelfde geld, al is het gratis, een vals gevoel van veiligheid kan geven.

Of je een gezondheidsprobleem hebt of gewoon wilt weten hoe je gezondheid is; het gaat altijd om het totaalbeeld, waarbij allerlei factoren, zoals leeftijd, gewicht en risicofactoren meegewogen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zijn dat acties die in de media worden aangekondigd. Ik heb er nooit over gehoord dat ze het tussendoor doen. Maar het zou toch kunnen en je kunt de apotheek bij je in de buurt daarover zo bellen.