Heb je als kind van een moeder met (blijvende) zwangerschapsdiabetes echt verhoogde kans op diabetes? En hoe erg is die kans dan verhoogd?

Toegevoegd na 33 minuten:
En diabetes is in onze familie wel een meer voorkomende ziekte, ja.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Je hebt dan inderdaad een verhoogde kans op overgewicht en (daardoor) het ontwikkelen van diabetes type 2 (daarbij maakt je lichaam voldoende insuline aan, maar zijn je cellen daar ongevoelig voor geworden).
Dit omdat het kind in de baarmoeder vaak bloot staat aan een verhoogd glucosegehalte. Ook tijdens borstvoeding krijgt het kind teveel glucose binnen.

De baby wordt vaak al geboren met een verhoogd geboortegewicht en heeft ook later een grotere kans om overgewicht te krijgen.
Maar Diabetes type 2 is een multifactoriele ziekte, die veroorzaakt wordt door een combinatie van genetische en omgevingsfactoren.
Als je geen familie hebt met diabetes type 2, je rookt niet, je sport en je hebt een normaal gewicht, dan is de kans klein dat je diabetes type 2 ontwikkeld. Vooral overgewicht is een grote risicofactor, dus zolang je dat laag houdt is je kans op het ontwikkelen van de ziekte niet veel groter dan die van iemand anders.

Hoe groot de kans precies is dat je inderdaad diabetes type 2 krijgt is dus niet te berekenen, maar er is wel bekend dat kinderen van moeders die zwangerschapsdiabetes hebben vaker overgewicht en diabetes hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De hogere bloedsuikerspiegels van de moeder, die doorheen de moederkoek naar de vrucht overgaan, stimuleren bij het kind een verhoogde insulineafscheiding door de eigen alvleesklier.

Het kind blijkt dan een verhoogde kans te lopen op het ontwikkelen van diabetes op latere leeftijd.