Volgens mij heb ik per ongeluk een moedervlek opengekrabt, daarna kwam er bloed uit, is dat erg?

Ik heb gelezen dat je dan huidkanker kan krijgen, is dat waar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
32.5K

Het beste antwoord

Het is andersom. Als een moedervlek min of meer spontaan begint te bloeden, steeds meer jeukt of pijnlijk wordt kan dit een symptoom zijn van huidkanker, zeker als die moedervlek groter en/of grilliger is geworden in de periode daarvoor. Maar krabben veroorzaakt geen kanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bloed is normaal als je je huid openkrabt. Huidkanker krijg je niet zomaar door te krabben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad van krabben kan je huid stuk gaan en daardoor kan het gaan bloeden.
Als je moedervlek bloedt krijg je daar geen huidkanker van. Het is zo dat als een moedervlek regelmatig bloed en de huid van de moedervlek snel kapot gaat of er geirriteerd uitziet, dit kan betekenen dat je moedervlek een plekje huidkanker is.
Dus daar moet je opletten. Trouwens ook op de vorm en de kleur. Als deze veranderen is het altijd raadzaam er een arts naar te laten kijken.
Eenmalig bloeden met een reden, geen probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me sterk dat hier huidkanker voor kan optreden.
Zou voor de zekerheid toch even contact met je huisarts opnemen, lijkt me het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt nu geen huid kanker maar het bloed gewoon hard door meestal dus plak wat er op en hou het goed in de graate en als je denkt dat het niet goed is ga je even naar de dokter of huisarts post
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, het kan bloeden 'als 'n rund'. Een stukje wc-papier er op plakken helpt vaak goed.
Als je een moedervlek openkrabt en het bloedt, krijg je geen huidkanker.
Je kan de moedervlek door een arts laten verwijderen als hij op een ongelukkige plaats zit. Dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. (heb ik ook gedaan)