Wat is ms, hoe krijg je het? is het erfelijk? Waarom kan je er niet van genezen?

Is het een soort virus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4K

Het beste antwoord

De verschillende antwoorden hierboven zijn goed maar onvolledig. MS, multiple sclerose is autoimmuun aandoening van het zenuwstelsel.

Het eigen afweersysteem dat normaal op virussen e.d. reageert, richt zich nu tegen het eigen lichaam, en wel de schedes, de isolatielaag rond de zenuwen. Die wordt daardoor afgebroken, waardoor de "stroomgeleidingskabels" (de zenuwen) bloot komen te liggen. De stroom lekt en daarmee vermindert de elektrische aansturing door het zenuwstelsel / hersenen van de spieren. Dit leidt tot uitval en verlammingen en kan uiteindelijk leiden tot de dood door uitval van de ademhalingsspieren. De ziekte kan stoppen of stopgezet worden, maar de schade herstelt zich niet of nauwelijks.

De oorzaak van de autoimmuunziekte is niet bekend. Het zou een kruisreactiviteit tegen een virus kunnen zijn, maar dat is slechts 1 van de vele mogelijkheden.

Er zijn verschillende klinische vormen van MS, waarbij vooral naar het ziekteverloop wordt gekeken (continue toename, stabiele ziekte, afwisselend toename stabiel).

Toegevoegd na 44 seconden:
De ziekte is niet erfelijk, maar sommige mensen hebben wel een grotere erfelijke aanleg (kans) om de ziekte te krijgen dan anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is misschien een auto-imuunaandoening. De oorzaak van de ziekte is onbekend, maar algemeen wordt aangenomen dat MS ontstaat door een samenspel van genetische en omgevingsfactoren.
MS is niet erfelijk, maar een familielid van een patiënt heeft wel een iets hogere kans de ziekte ook te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Wat bedoel je Floris?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nóg een puntje voor een goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Nelly 3; ik zou je ook graag willen plussen, maar ik mag het nog niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ !
Over de oorzaak Multiple Sclerose is eigenlijk nog weinig bekend, er zijn verschillende theorieën over, een in de jeugd opgelopen virus infectie of gedeeltelijk genetisch bepaald, men weet het gewoon niet.

De wetenschappers hebben (nog) geen middel of behandeling gevonden om deze ziekte te genezen, helaas.

Het is een aandoening van het centraal zenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Multiple Sclerose is een ziekte waarbij de zenuwen worden aangetast.

De huis-tuin-en-keukenuitleg die ik ooit kreeg toen mijn tante MS kreeg is de volgende:

De zenuwen hebben een soort isolatielaag eromheen met op gezette afstanden een soort inkeping. De signalen verplaatsten zich sprongsgewijs van inkeping naar inkeping over de gehele lengte van de zenuwcel zodat ze supersnel door je lichaam kunnen kunnen. Bij MS verdwijnt die isolatielaag langzaam maar zeker waardoor de signalen steeds trager en moeizamer gaan.
Die zenuwsignalen zijn nodig om de opdrachten aan je spieren door te geven. Naar mate de ziekte vordert gaat dat dus steeds moeizamer.
De besturing van de spieren wordt steeds lastiger waardoor de patient langzaam maar zeker minder kan. De spieren worden als het ware onbestuurbaar. En uiteindelijk houdt ook de hartspier ermee op.

MS heb je in verschillende vormen die volgens mij vooral verschillen in de snelheid waarin het zich ontwikkelt. Wat kenmerkend is is dat het telkens een beetje slechter gaat, dan weer iets beter, en dan nog weer slechter. Elk volgende dal is iets dieper dan het vorige, en elke volgende top iets minder hoog.

Hoe je het krijgt weet ik niet. En met de huidige stand van de medische wetenschap is het mogelijk het proces te vertragen, maar genezing behoort nog niet tot de mogelijkheden.

Voor meer, en inhoudelijke informatie kan je het beste kijken op de site van de MS vereniging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De preciese oorzaken van MS zijn niet bekend.
Wel staat vast dat zowel omgevings- als erfelijke factoren een rol spelen. Waarschijnlijk is een combinatie van vele factoren nodig. Bovendien kunnen deze factoren voor verschillende personen anders zijn. Mogelijk kunnen omgevings- en erfelijke factoren ook het verloop van de ziekte beïnvloeden.
Multiple sclerose (MS) is een chronische ziekte van het centrale zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg) dat bepaalde signalen niet goed kan verwerken.
Aan de basis ligt een aantasting van de vetachtige ísolatielaag (de myeline) rond de zenuwbanen door ons eigen immuunsysteem. Hierdoor lekken de zenuwimpulsen als het ware weg, net zoals bij een elektriciteitskabel waarvan de isolatie stuk is, en kunnen er ontstekingen, een 'kortsluiting' zeg maar, optreden. Op die plaatsen ontstaan er een soort littekens of plaques.
In sommige aangetaste gebieden wordt er vervolgens een nieuwe myelinelaag gevormd door de myelinevormende cellen. Maar vaak gebeurt dit niet. In een deel van deze gebieden zijn de myelinevormende cellen beschadigd, in een ander deel ontbreken de signalen die myelinevormende cellen moeten aanzetten tot het maken van myeline of zijn remmende signalen aanwezig.
De plaats en de uitgebreidheid van de myelinebeschadiging bepalen het type, de ernst en de duur van de verschillende symptomen. Bovendien is uit recent onderzoek gebleken dat bij MS-patiënten niet alleen het myeline beschadigd is, maar ook de zenuwen zelf zijn aangetast. Mogelijk spelen deze beschadigingen een belangrijke rol in ontstaan van blijvende schade en invaliditeit door MS.
Wil je nog meer weten volg dan bijgevoegde link:

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1971
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel mensen de aandoening ook hebben, staat los van welke combinatie van factoren nodig is om de ziekte te krijgen. Al de mogelijke vastgestelde factoren kunnen bij MS een rol spelen, dit zijn er dus heel veel, maar zegt totaal niets over het aantal personen met deze ziekte. Wat jij stelt zou te simpel zijn; hoe minder factoren, hoe meer zieken? Dat is niet juist.