Als ik naar een festival in het noorden van Duitsland ga over 2 weken, hoe groot is dan het risico dat ik loop om met EMHC besmet te raken?

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
itsme
12 jaar geleden
Die kans is klein, omdat EMHC een hockeyclub in Eindhoven is. Dat is niet zo besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_7950_c15188cfb8f43ba83fe5646eb4a4475446bc733e.gif

Antwoorden (8)

De duitse autoriteiten hebben nog steeds niet de exacte bron ontdekt. Dus je kan geen gerichte voorzorgsmaatregelen nemen.Ik zou zeggen 50 % ja of nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk de EHEC-bacterie. De kans dat je er mee besmet word is vrij klein. Zeker als je geen taugé eet. In de bron kun je een lijst met een aantal tips vinden om te voorkomen dat je er mee besmet raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over 2 weken is de situatie waarschijnlijk weer geheel anders. Zo niet, eet dan voor de zekerheid alleen gekookte groente. Immers, men denkt nu dat de EHEC bacterie wel eens op sla, tomaten, komkommers of taugé voor zou kunnen komen en de Duitse overheid raadt af deze te eten.
12 jaar geleden
Zojuist is door de Duitse autoriteiten bekend gemaakt dat na tests van 23 van de 40 monsters géén aanwijzingen zijn gevonden van de EHEC-bacterie in taugé. De overige 17 monsters worden nog getest.

http://nieuwsuit.com/2011/Laatste-nieuws-EHEC-bacterie/

Het nieuws verandert om de haverklap. Twee weken is nog lang. Je kan best de laatste nieuwsberichten goed volgen om te weten waar je op dat moment op moet letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk de ehec-bacterie, en het is zeker verstandig om voorzorgsmaatregelen te nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besmetting met de EHEC- of STEC-bacterie komt meestal door het eten van onvoldoende verhit rundvlees of schapenvlees (barbecue, hamburgers), het drinken van rauwe melk of het eten van besmette rauwe groenten. Ook contact met (mest van) besmet vee - bijvoorbeeld op de kinderboerderij - of zwemmen in besmet water kan een EHEC-infectie tot gevolg hebben.

Mens op mens besmetting
Mens op mens besmetting met EHEC is ook mogelijk. De bacterie zit in de ontlasting van besmette mensen, en wordt overgebracht via bijvoorbeeld de toiletbril, de spoelknop of handvatten van toiletdeuren. Via de handen kan de bacterie zo in de mond van anderen terecht komen.

Omdat er geen vaccinatie tegen de EHEC-bacterie is, is goede hygiëne extra belangrijk om de verspreiding ervan tegen te gaan.

Hier vind je nog meer tips over hygiene, het bereiden van eten.
Maar eigenlijk zijn dat normale leefregels.

Eerlijk gezegd zou ik me geen zorgen maken.
Je kan overal wel vanalles oplopen.
En als je bang bent, dan kun je beter thuis blijven.

Toegevoegd na 15 seconden:
http://www.gezondheidsnet.nl/de-ehec-bacterie/artikelen/5478/ehec-besmetting-voorkomen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die EHEC besmetting is in mijn beleving helemaal niet zo "gebaarlijk" als dat het lijkt. Dit komt door het nieuws een soort van vogelgriep 2.0 ik bedoel kun je jezelf meschien nog herinneren aan de vogelgriep: er werd toen letterlijk gezegd dit gaat helemaal fout enz... Nooit wat van gemerkt. Nu is deze bacterie er en het zou in de komkommers zitten en de volgende dag invleesdaarna in spruitjes en nu in taugee bedenk jezelf even dat. 17 mensen gestorven zijn en +/- 1600 mensen de bacterie hebben maar er wonen 76 000 000 mensen in Duitsland is dit van een vlieg een olifant maken of niet? Dit is mijn beleving erbij mvg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ergens ter wereld op dit moment de voedselveiligheid goed in de gaten gehouden wordt dan is dat wel in Noord-Duitsland. Als jij thuis slordig omgaat met je barbecuespullen dan loop je een oneindig veel groter risico dan wanneer je in Duitsland in een restaurantje of een Imbiss iets eet.

Die EHEC-uitbraak is zonder meer ernstig maar lokaliseert zich tot een kleine groep mensen en voedingsmiddelen. De gebruikelijke maatregelen (groente wassen en koken, vlees voldoe3nde verhitten, kruisbesmetting voorkomen) zijn voldoende om geen extra risico te lopen.