Wat is de incubatie tijd van EHEC, en zijn er al mensen van genezen?

Wat zijn de eerste symptomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

De incubatietijd is normaal gesproken ongeveer 48 tot 72 uur, maar kan varieren van 1 tot 10 dagen.

De (eerste) symptomen zijn buikkrampen en (bloederige) diarree. De ziekte is meestal zelflimiterend en duurt ongeveer een week. Er zijn dus (in het verleden) een hoop mensen genezen van de EHEC-infectie.

Een 2 tot 7 procent van de patiënten ontwikkelen ernstige bijkomende symptomen als nierfalen en bloedarmoede (hemolytisch uremisch syndroom), dat maakt het zo gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij besmetting met EHEC krijgt de patiënt doorgaans binnen 3 tot 4 dagen last van de eerste symptomen en klachten.
Er zijn al veel mensen van genezen.
De klachten duren gemiddeld 4 dagen en gaan doorgaans vanzelf over.

Lees hieronder alles over de EHEC bacterie:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die de bacterie hebben en niet ziek worden. Er zijn mensen die de bacterie hebben, er ziek van worden, maar niet erg ziek (2-9% van de dragers). Er zijn mensen die de bacterie hebben, er ziek van worden en ernstige complicaties krijgen, met name HUS, Hemolytisch uremisch syndroom (2-7% van die dragers).

(HUS: de bacterie produceert een gifstof, die gifstof maakt bloedvaten in nieren, pancreas en hersenen kapot. Meer info: http://www.gezondvgz.nl/%7Bf26bc2f2-3561-445b-997a-40bd603015c1%7D )

Niet iedereen die ernstig wordt, gaat dood: "Momenteel zijn er tweeduizend bevestigde EHEC-infecties en verdachte gevallen. Rond vijfhonderd patiënten lijden aan de zware complicatie HUS. Achttien mensen zijn overleden."
http://www.nu.nl/buitenland/2531813/aantal-duitse-ehec-besmettingen-lijkt-af-nemen.html