wat is tetanus precies?

ik werk veel met rundvee, dus zei de dokter dat ik geen spuit nodig heb omdat ik de antistoffen op mijn werk al binnenkrijg nadat ik door een hond gebeten was

Toegevoegd na 12 uur:
nu weet ik wat tetanus is, maar wat is het verband met rundvee??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Tetanus is een acute infectieziekte veroorzaakt door het gifstoffen van de bacterie Clostridium tetani.

De ziekte tetanus komt wereldwijd voor. De meeste gevallen worden bij pasgeborenen gezien, die kort na de geboorte worden besmet door onvoldoende hygiëne bij het doorknippen van de navelstreng. De meeste andere gevallen zijn toe te schrijven aan - doorgaans buitenshuis opgelopen − verwondingen. Bij onvoldoende immuniteit van de gastheer kan de ziekte tetanus ontstaan.

Vooral diepe wonden en beten door dieren leveren risico op omdat de bacterie het beste groeit in een zuurstofarme omgeving. Door het werken met vee krijg je geen antistoffen binnen. Die maakt je lichaam aan als reactie op de tetanusbacterie waarmee je regelmatig in aanraking komt.

Toegevoegd na 2 minuten:
De bacterie produceert een zeer krachtige gifstof, het tetanustoxine, die pijnlijke spierkrampen veroorzaakt en snel ook de ademhalingsspieren kan aantasten. De ziekte begint met spierstijfheid, meestal in de kaken. Langzaam breidt deze zich uit naar onder andere de nek, armen etc., die stuk voor stuk stijf worden en verkrampen. De getroffene krijgt hevige onophoudelijke spierkrampen, ook van de kaken en de mimiekspieren en het gelaat vertoont hierdoor een pijnlijke grimas, de risus sardonicus, terwijl het lichaam door de rugspieren in een achterover gestrekte boog wordt getrokken, de zgn. opisthotonus. Tetanus loopt zelfs met optimale behandeling nog geregeld (in rond de 50% van de gevallen) dodelijk af. De getroffene ondergaat de pijnlijke spierkrampen volledig bij bewustzijn over een periode van rond de 6 weken, totdat het tetanustoxine uiteindelijk de ademhalingsspieren of het hart stilzet waardoor men sterft. Behandeling bestaat voornamelijk uit verlamming met aan curare verwante spierverslappers en beademing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

hier een afbeelding van de symptomen:

het is een infectieziekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt mensen liggen als een hoepel in bed:))
Tetanus wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani.
De incubatietijd ligt tussen 2 dagen en een paar weken. Hoe sneller de symptomen beginnen, hoe slechter de prognose is.

Vaak begint het met stijfheid van een kaakspier (vandaar de naam kaakklem) hetgeen kan verergeren tot pijnlijke spierkrampen-spasmen. Er worden steeds meer spieren aangetast, opvallend is dat de handen en voeten gespaard blijven.

Slik-en ademhalingsproblemen maken de toestand zeer ernstig. De spierspasmen kunnen spontaan voorkomen maar kunnen ook uitgelokt worden door bv triggers zoals licht en geluid.

Het toxine zorgt ook voor stimulatie van het sympathische zenuwstelsel en vrijkomen van grotere hoeveelheden stoffen zoals adrenaline in het bloed. Hierdoor kunnen andere symptomen als hoge bloeddruk, koorts, zweten en hartritmestoornissen, incontinentie voor urine ontstaan. Meestal blijft men mentaal alert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tetanus is een bacteriële infectie.

Tetanus (ICD-10 code A35) wordt veroorzaakt door een sporenvormende bacterie, Clostridium tetani, die gifstoffen produceert. Deze gifstoffen veroorzaken de ziekte. De sporen kunnen lang overleven, bijvoorbeeld in aarde, straatvuil en in het maagdarmkanaal van dieren. Uitroeien ervan is onmogelijk. Tussen besmetting en uitbreken van de ziekte verstrijken 6-15 dagen. Die periode kan veel langer duren als in genezen wonden sporen zijn achtergebleven. Tetanus begint meestal met verschijnselen van rusteloosheid, geprikkeldheid en hoofdpijn. Daarna volgen vaak kaakkramp en slikklachten, stijfheid van de nek- en buikspieren, en soms koorts. Uiteindelijk treden krampen op in alle skeletspieren. In de volksmond noemde men de ziekte ook wel kaakklem. Behalve ICD-10 code A35 is er tetanus bij pasgeborenen (tetanus neonatorum, A33) en tetanus bij pas bevallen vrouwen (obstetrische tetanus, A34). Deze laatste twee vormen treden nog in ontwikkelingslanden op.

Patiënten liggen als een hoepel in bed
Het gif van de tetanusbacterie kan snel het spier- en zenuwstelsel aantasten. De kaakkrampen doen veel pijn en treden op bij de kleinste prikkeling, zoals bij slikken. Patiënten kunnen als een kromme hoepel achterover in bed liggen. Ook ademhalen wordt moeilijk of zelfs onmogelijk. Patiënten blijven volledig bij bewustzijn, wat de ziekte zo afschuwelijk maakt. Ze kunnen alleen overleven met beademing en onder narcose, soms gedurende vele maanden nodig. Soms overlijden mensen aan de complicaties, zoals longontsteking, bloedstolsels en embolie. Bij een goede behandeling ligt de sterfte in Nederland rond de 20%. Zonder behandeling is tetanus altijd dodelijk. Patiënten die de ziekte overleven houden over het algemeen geen restverschijnselen over.

Sinds 1957 zit de tetanusvaccinatie in het Rijksvaccinatieprogramma als onderdeel van het dktp-vaccin