Hoe kan baarmoederhalskanker besmettelijk zijn?

Ik vraag me af hoe baarmoederhalskanker besmettelijk kan zijn en wanneer je kans hebt om het op te lopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3K

Het beste antwoord

Het is niet besmettelijk. Wat wel besmettelijk is, is HPV: Humaan Papilloma Virussen. Er zijn HP-Virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
Wat zijn de verschijnselen?

Een infectie met HPV verloopt vaak ongemerkt. Het afweersysteem van uw lichaam pakt het virus aan en ruimt het op. Vaak is HPV binnen een jaar uit uw lichaam verdwenen. Soms blijft het virus veel langer in uw lichaam zonder dat u daar iets van merkt.

Sommige soorten HPV kunnen op den duur baarmoederhalskanker veroorzaken. Het zijn de virussen HPV16 en HPV18 die 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken. De rest wordt door andere soorten HPV veroorzaakt.

De virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken zijn erg besmettelijk. Iemand die seksueel actief is komt altijd wel met het virus in aanraking. HPV wordt overgedragen door contact tussen de slijmvliezen van de penis, vagina of anus. Het virus kan ook op de onderbuik en billen zitten en tijdens het vrijen via de huid, vingers of mond worden overgedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je goede, informatieve antwoord!

Andere antwoorden (4)

De ziekte is een bijzondere complicatie van een infectie veroorzaakt door het zogeheten Humaan PapillomaVirus
(HPV). Dit virus is vooral bekend als veroorzaker van genitale
wratten, maar een aantal varianten is in staat om baarmoederhalskanker te veroorzaken. En aangezien het virus overgedragen kan worden, wordt op die manier de veroorzaker van de kanker overgedragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baarmoederhalskanker is na borstkanker de belangrijkste doodsoorzaak bij kanker onder vrouwen tussen de 15 en 44 jaar. Jaarlijks krijgen 700 vrouwen in Nederland deze ziekte, zo'n 30% overlijdt hier uiteindelijk aan.

Het grootste risico op deze ziekte hebben vrouwen tussen 30 en 50 jaar, maar deze leeftijd wordt steeds lager. Dit komt omdat vrouwen op steeds jongere leeftijd sexueel actief zijn.

Baarmoederhalskanker ontstaat namelijk veelal door het sexueel overdraagbare HP-virus.Dit virus doet er zo'n 10 tot 15 jaar over om zich tot kanker te ontwikkelen.

Belangrijk om te weten is dat baarmoederhalskanker niet besmettelijk is, degene met wie je vrijt krijgt dus geen kanker, ook al is het virus sexueel overdraagbaar.

Ook heel belangrijk is dat besmetting met het virus niet altijd resulteert in kanker. Vaak worden de cellen door het lichaam vanzelf weer opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat al geschreven is ,tevens zijn er helaas ook andere oorzaken ,die ,de oorzaak kunnen zijn ,dus in dien dat wel besmettelijk virus niet aanwezig is ,nog geen absoluut uitsluiting van baarmoeder hals kanker .dus altijd controle .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke vrouw die seksueel contact heeft, kan het virus dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, oplopen. Het humaan papillomavirus is zeer besmettelijk en komt veel voor. Het is nog niet duidelijk waarom het afweersysteem van de ene vrouw het virus wel opruimt en het afweersysteem van de andere vrouw niet. In Nederland wordt daarom bij een grote groep vrouwen regelmatig een uitstrijkje gemaakt.
Dus het virus is zeer besmettelijk.
Waardoor je kanker kan krijgen.
Kijk verder naar de hieronder vermelde bron.