Wat is erger, een chemokuur of bestraling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
44K
Annswers
13 jaar geleden
Ik besef me ineens door deze vraag dat ik dacht het 1 dezelfde behandeling was.

Antwoorden (7)

Een chemokuur geeft vaak veel meer klachten.

Een chemokuur is een chemisch goedje dat via een infuus direct in je bloedbaan komt. Deze chemische stoffen zorgen dat de kankercellen worden vernietigd. Helaas tast het ook andere organen aan, met als gevolg dat je je heel erg beroerd en ziek kunt voelen.

Bestraling daarentegen is heel plaatselijk. De tumor wordt dan geïsoleerd en bestraald. Dit geeft nauwelijks klachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen word de chemo als erger ervaren omdat je dan meer kans hebt op vervelende bijwerkingen. Bij bestraling heb je daar meestal (maar zeker niet altijd) geen of weinig last van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het algemeen: chemo, vanwege de bijwerkingen.

Maar dit is alleen algemeen. De ene chemokuur is de andere niet en de ene bestraling is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met bovenstaande reactie eens. Mijn chemokuur was een hel. Ten eerste 8 uur aan het infuus en daarna elke dag heel veel pillen.
Resultaat: incontinentie, overgevoelige voeten, handen en keel en slokdarm. Vrij snel was mijn immuniteit zo gedaald, dat ik in mijn mond overal verdikkingen en blaren kreeg. 's nachts liep de poep uit mijn bil. Toe ben ik maargestopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestraling tast nu ook nog gezond weefsel aan. Bij mijn buurvrouw was de huid onder haar borst helemaal weggebrand, je keek zo op het rauwe vlees wanneer het verband eraf ging. Dit is dus ook niet altijd minder erg. Er schijnt nu een nieuwe bestralingstechniek te zijn die alleen de tumor bereikt. Helaas is die nog erg duur en niet overal toepasbaar. In ons land slechts in 2-3 steden. Is dus een kwestie van tijd. Momenteel zou ik persoonlijk denken dat chemokuur erger is, omdat dit je van binnen ziek maakt en wel, doordat je je dan echt beroerd voelt vanwege de misselijkheid,de moeheid en de toestanden eromheen.
13 jaar geleden
Bij bestraling ligt het erg aan de plek die bestraald wordt.
Chemo komt in je hele lijf en heeft dus overal nare effecten, maar van bestraling kun je net zo goed in je hele lijf ziek worden, dus niet beperkt tot "alleen" de plek die bestraald wordt.

Uit de keuze voor een methode of de combinatie ervan valt ook niet op te maken hoe 'erg' de aandoening is - als je chemo of bestraling nodig hebt, ben je er niet goed aan toe maar heb je weinig keuze :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit voor ieder persoon verschilt in ervaring. Ik heb de radiotherapie als erger ervaren dan de chemo. Ik had overal verbrande plekken, ook in mijn keel (heb mantelveldbestraling gehad) en ik was dood en doodmoe. De chemo was zeker ook geen pretje en hier heb ik heel veel late termijn-effecten aan over gehouden maar dat geldt ook voor de radiotherapie. Zit nu met twee lekkende hartkleppen. Daarom kan ik niet echt zeggen wat erger is, het is allebei zeker geen pretje en alle twee de behandelingen hebben bijwerkingen alleen de ene persoon is de ander niet en dus reageert iedereen anders op beide behandelvormen.