Wat kan je doen tegen hooikoorts?

Ik wou effe weten wat je tegen hooikoorts kon doen en dan geen medicijnen maar dingen die je in huis hebt bijvoorbeeld voor de ogen een koude doek erop ofz ...???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Het beste antwoord

Voor de ogen kun je ook spoelen met water (water in kommetje hand en ogen open en dichtdoen in het water) om de pollen uit het oog te spoelen. De reactie (roodheid jeuk) verminder je er niet direct mee. Oogdruppels bij allergieën zijn vrij onschuldig en verlichten goed.

Vermijdt zoveel mogelijk het buitenzijn, zoals ook het sporten, etc. in buitenlucht. Droog geen was in de buitenlucht. Houdt ramen dicht. Wil je luchten: doe het 's morgensvroeg een uurtje. Er zijn trouwens speciale allergiehorren in de verkoop. Bij mij werkt dat voor de slaapkamer prima! Het houdt veel pollen tegen.

Kam voor je naar bed gaat je haren, of liever nog neem een douche en spoel alle pollen weg. Verkleedt je niet in de slaapkamer, dan laat je veel pollen achter. Draag zoveel mogelijk schone kleren, meer wassen dus.

Stofzuig goed en houdt vensterbanken (ook buiten) schoon. Op vensterbanken liggen vaak veel pollen, vooral buiten.

Zonnebrillen helpen buiten voor de ogen, maar niet voor de neus. Vaseline helpt een beetje.

Kijk op de pollenberichten. Je hebt twee websites: eentje voor België, eentje voor Nederland. Op dagen met veel pollen, blijf binnen. Op andere dagen ga iets doen. Of ga naar zee, waar weinig pollen zijn. In de stad zijn ook minder pollen dan buiten de stad.

Toegevoegd na 23 uur:
Toegevoegd: een pagina met een heleboel tips om de klachten van hooikoorts wat te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke ik ga het proberen en als het egt irriteert dan koop ik wel medicijnen

Andere antwoorden (8)

Bij mij werkt een nat washandje voor mijn neus altijd erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook vaseline onder je ogen, op de wenkbrauwen en onder je neus/ om de neusgaten heen smeren.
Dat vangt pollen weg zodat ze minder in je ogen en neus komen. Maar medicijnen werken natuurlijk veel beter dan alleen vaseline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonnebril! Lijkt heel vreemd, maar het werkt bij mij, bij meer mensen, dus probeer het ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niet vreemd. Door de irritatie in je ogen krijg je ook sneller last van het zonlicht. En als je een grote zonnebril opdoet, waait niet al het pollen je ogen in.
Iets heel simpels dat mensen vaak vergeten: zodra je thuiskomt even afspoelen onder de douche en andere kleren aan waarmee je nog niet buiten bent geweest. Het pollen blijft hangen op je huid, in je haar en in je kleren, daardoor blijf je binnen meer last houden dan nodig.

Overigens: die kleren waarmee je buiten bent geweest natuurlijk niet vlak naast je bed uitgooien, dan krijg je daar 's nachts weer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als huis-tuin-keuken middeltjes niet goed werken heeft de huisarts wel een neusspray of tabletjes voor je. Je kunt ook laten bepalen waar je allergisch voor bent. Je weet dan wanneer je klachten kunt verwachten en daar op inspelen .Er bestaan kuren (bij de KNO arts) die je van je allergie af kunnen helpen. Dit is alleen zinvol als je maar voor één stof allergisch bent, want zo'n kuur duurt jaren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet meer kunt stoppen met niezen helpt zabbelen op een ijsklontje heel goed. Je neusslijmvliezen ontzwellen daar van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ook veel allergiën die op hooikoorts lijken. ik spuit altijd met een plantenspuitje wat water door de kamer, zodat alle pollen naar beneden zakken. en ook helpt het om te koelen. met een natwashandje of van die speciale dingen daarvoor.

toch is het handiger om er speciale dingen voor te kopen, dat help toch het best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet honing van de imker die bij je in de buurt woont.