Waarom krijg je maar 1x waterpokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze krijgt als je nog heel klein bent, kun je ze nog een keer krijgen als je wat groter bent. Mijn dochter heeft ze gehad toen ze 8 maanden was en toen ze 5 jaar was. De eerste keer had ze maar 15 waterpokken. Ze kreeg nog de borst, dat zou er wat mee te maken kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://onlinespreekuur.gezondheidsplein.nl/onlinespreekuur/bekijk_vraag/5610/Mijn_dochter_heeft_nu_al_voor_de_4e_keer_waterpokken_betekent_dit_nu_dat_ze_nog_niet_immuun_is_en_wat_heeft_dit_verder_voor_gevolgen

Het beste antwoord

omdat je lichaam dan antistoffen heeft aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je er immuun voor word na de 1ste keer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je lichaam een weerstand tegen het virus heeft opgebouwd ben je immuun voor de rest van je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste keer 'herkent' je lichaam de ziekte niet, dus maakt je lichaam geen antistoffen aan. De tweede keer dat je lichaam ermee in aanraking komt, herkent je lichaam het wel en heeft het ondertussen antistoffen aangemaakt. Een inenting werkt eigenlijk hetzelfde, dan krijg je een klein beetje van de ziekte ingespoten. Het is te weinig om ziek te worden, maar genoeg om antistoffen aan te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. De ziekte waterpokken krijg je een keer, maar het virus die het veroorzaakt (herpes zoster) kan je alsnog op oudere leeftijd treffen in de vorm van gordelroos.

Dus echt immuun wordt je er niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je pas na een besmetting resistent kan worden (het niet meer kan krijgen)
je lichaam heeft voor de rest van zijn leven antistoffen tegen de waterpokken opgebouwd.

bij een enting krijg je verzwakte ziekmakers van dit virus. je lichaam word geactiveerd om er antistoffen tegen te maken zonder dat je echt de waterpokken krijgt.
deze enting is geen standaard vaccinatie (zoals dktp ed) en er zijn veel 'tegens'.

overigens heeft mijn zoontje het 2 keer gehad. 1 keer op (te) jonge leeftijd in hele lichte mate, en 1 keer toen hij wat ouder was.
de huisarts zei dat op hele jonge leeftijd het lichaam nog niet voldoende antistoffen aan kan maken, vandaar de waterpokken besmetting op een iets latere leeftijd waardoor er wel voldoende antistoffen op kan worden gebouwd voor de rest van zijn leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de meeste gevallen is het lichaam in staat om een volledige weerstand op te kunnen bouwen.
mijn zoontje had het van zijn lieftallige zusje gekregen en was amper een jaar oud.
hij had maar 3 best flinke pokken hoor, maar omdat ik het niet herkende als een van de vele vlekjes, bultjes en de zogenaamde standaard kinderziekten ben ik naar de huisarts gegaan, en stond te kijken dat het om onvervalste waterpokken ging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, klopt. :)
Dat is niet zo!
De eerste keren erna merk je er gewoon niks van.

Als er een ziekteverwekker in je lichaam komt maakt moet je lichaam de juiste antistof maken voor de ziekteverwekker, elke ziekte verwekker heeft een andere antistof nodig.
Het maken van die antistof duurt een tijdje. Daardoor heeft de ziekteverwekker heel veel tijd om zich te vermenigvuldigen, maar als de wittebloedcellen de juiste antigenen hebben aangemaakt word je snel weer beter.
De informatie over de antigenen voor de ziekteverwekker word opgeslagen in geheugencellen.

Dus asl je waterpokken hebt gehad heeft je lichaam de antigenen aangemaakt en word je de volgende keer binnen een paar uur beter omdat je lichaam meteen de ziekteverwekker kan doden.

Ik had dit vandaag nog bij bio!

Toegevoegd na 2 minuten:
Toen ik dit schreef was er nog geen ander antwoord xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
incubatietijd bedoel je? :) +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waterpokken kan je wel 2 maal krijgen hoewel dit wel vrij zeldzaam is maar het virus kan in het lichaam achterblijven en men kan bv hierdoor jaren later gordelroos krijgen.
Je kan het wel degelijk vaker als 1 keer krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal je proberen een heel deftige antwoord te geven.
Zoals ik hier de reacties lees vergeten vele dat het virus wel nog terug komt.

Indien het virus in je lichaam komt Maakt je lichaam antistoffen tegen, wat hier niet wordt vermeld is dat dit virus niet helemaal is verdwenen en blijft (=slapend) aanwezig in de spinale ganglia: de zenuwknopen rond het ruggenmerg.

Het virus kan 10 tallen jaren plots weer actief worden indien het immuunsysteem minder is. Deze ziekte noemt dan wel geen waterpokken maar gordelroos, zona of herpes zoster. Net als waterpokken worden op de huid blaasjes gevormd.

Daarna wordt er weer antistoffen aangemaakt en kan normaal het virus nooit meer terug komen na gordelroos te krijgen.

Dus eigenlijk krijg je dit niet 1 maal maar 2 maal in je leven maar dan beetje anders dan de eerste keer.

Hopelijk heb ik dit goed voor je uitgelegd.

Groeten Ritchie

Toegevoegd na 1 dag:
Mensen met een zeer laag immuunsysteem of zeker na stamceltransplantatie kunnen ook terug waterpokken krijgen.
Omdat deze dan ook weer niet wordt herkend.
Mijn uitleg hierboven is dus alleen bedoeld op een normaal werkende immuunsysteem.